On
Off

Fler val

E-tester

  • Bredda hjulhus på äldre bilar

    Bredda hjulhus på äldre bilar

    Äldre bilar är ofta begränsade i inre hjulhusen. Vi följer en diskret breddning bak vilken ger möjlighet till två till tre tum bredare däck.

    E-tester Bo Bertilsson, 2012-12-01 00:00

  • Starten i GM:s värld

    Starten i GM:s värld

    Redaktionens Buick Riviera spräckte ett hus och vi fick nya lärdomar. Startmotorer kan vara både stora och små och GM använder shims.

    E-tester Professorn, 2012-11-01 00:00

  • Kylare: Skott i pannrummet

    Kylare: Skott i pannrummet

    Våra erfarenheter har beriktas med en kylare som sa upp sig med viss dramatik. Vi hade några alternativ.

    E-tester Professorn, 2012-10-01 00:00

  • Sänkning av Ford -57

    Sänkning av Ford -57

    Med nya produkter på marknaden kan nu 50- och 60-talare sänkas på ett mycket bättre sätt än att bara kapa spiralfjädrar och smida om bladfjädrar.

    E-tester Redaktionen, 2012-09-02 00:00

  • Motormekarskolan, del 12

    Motormekarskolan, del 12

    Äntligen har vi kommit till den tolfte och sista delen i den här långa artikelserien om motorbyggande. Vi har gått igenom en V-åttas mekaniska uppbyggnad från grunden och tittat närmare på hur allting hänger ihop och samverkar. Det finns inget mer spännande än att starta en egenbyggd motor för första gången och det är nu du får belöningen för allt du har gjort.

    E-tester Redaktionen, 2012-09-01 00:00

  • Motormekarskola, del 11

    Motormekarskola, del 11

    Motorn görs klar att sätta i bilen. Vi påbörjade sista vändan mot mål i förra avsnittet och i det här avsnittet färdigställs motorn. Det är nu vi får se vårt verk ta form. Allt finns på plats och än så länge har vi inte råkat ut för några bekymmer.

    E-tester Redaktionen, 2012-08-02 00:00

  • Handbroms på hotrod

    Handbroms på hotrod

    På hembyggda fordon saknas ibland parkeringsbromsen, men en väl fungerande sådan kan vara en livräddare.

    E-tester Bo Bertilsson, 2012-08-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 10

    Motormekarskolan, del 10

    Sista vändan mot mål! Då har vi äntligen kommit till slutmonteringen, det angenämaste och sista skedet i hela motorbygget. Vi har kontrollerat alla ingående motorkomponenter, allting är i ordning och skiner. Vi har alla verktyg och tillbehör vi behöver och förhoppningsvis kommer vi inte stöta på några bekymmer.

    E-tester Redaktionen, 2012-07-01 00:00

  • Rattar: Greppvänliga kringlor

    Rattar: Greppvänliga kringlor

    I fem separata artiklar behandlas bilens mest centrala föremål. Det kommer att handla om förminskat originalstuk, reparera själv, proffsens superjobb, skinnklä och Grant. Ämnet? Javisst ska det handla om rattar!

    E-tester Professorn, 2012-06-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 9

    Motormekarskolan, del 9

    Vi kontrollerar topparna. Testmonteringen inleddes i det förra avsnittet och fortsätter här. Testmontering, även kallat mockup, är en av de viktigaste procedurerna i ett motorbygge av nya delar och bör inte under några som helst omständigheter förbises.

    E-tester Redaktionen, 2012-05-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 7

    Motormekarskolan, del 7

    Motormekarskolan gasar på. Förra gången tittade vi närmare på kamaxlar och ventilmekanismen och nu är det dags för avgas- och tändsystemet.

    E-tester Redaktionen, 2012-03-03 00:00

  • A-body: Bättre väghållning

    A-body: Bättre väghållning

    Alla som är intresserade av General Motors muskelbils­ klassiker, åren 1968-1970 med A-body chassi har säkert i tysthet funderat kring bättre väghållning och styrning.

    E-tester Redaktionen, 2012-03-01 00:00

  • Lackborttagning - hos proffsen

    Lackborttagning - hos proffsen

    Att få bort gammal färg är jobbigt. Utvecklingen går dock framåt. Nu finns nya intressanta alternativ och det går att få hjälp.

    E-tester Professorn, 2012-02-02 00:00

  • Motormekarskolan, del 6

    Motormekarskolan, del 6

    Motormekarskolan kör vidare. Nu är det dags för ett depåstopp i ventilspelet. Valet av kamaxel bestämmer motorns karaktär.

    E-tester Redaktionen, 2012-01-02 00:00

  • Motormekarskolan, del 5

    Motormekarskolan, del 5

    Senast gick vi igenom topplocken och nu är det dags att titta närmare på motorns bottendel. Där ingår bland annat vevaxeln, vevstakarna, kolvarna, svänghjulet/flexplattan och svängningsdämparen.

    E-tester Redaktionen, 2011-12-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 4

    Motormekarskolan, del 4

    Vi fortsätter resan genom motorns arkitektur om hur allting samverkar och nu ska vi titta närmare på topplocken och börja syna motorns flödesprocess.

    E-tester Redaktionen, 2011-10-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 3

    Motormekarskolan, del 3

    Skruvkursen drar vidare. Nu ska vi börja gå igenom alla delområden i V-åttan och klara ut hur allting fungerar och samverkar. Vi har redan bekantat oss med motorn i de två tidigare numren under demonteringen och inspektionen av delarna. Där tittade vi också på hur motorn övergripande fungerar och hur kraften genereras. Vi kommer nu metodiskt dyka djupare och titta närmare på hur allting i motorns flödesprocess samverkar, och vi börjar uppifrån med insugningssystemet.

    E-tester Redaktionen, 2011-09-01 00:00

  • Motormekarskolan, del 2

    Motormekarskolan, del 2

    Välkommen till fortsättningen av motormekarskolan, den stora artikelserien (i tolv delar) om hur du renoverar och bygger en amerikansk v-åtta från grunden. Den här delen handlar om "blue printing" och om inspektion av delarna.

    E-tester Redaktionen, 2011-08-01 00:00

  • Motormekarskola, del 1

    Motormekarskola, del 1

    GRUNDKURS I V-ÅTTA. Välkommen till Wheels Magazines Motormekarskola. Detta är en ny stor artikelserie om hur du renoverar och bygger en amerikansk V-åtta från grunden. Utöver det kommer vi också att titta närmare på motorns funktioner och hur allting på insidan samverkar. Samtliga delar (12) i den här serien hänger ihop och utgör tillsammans en oumbärlig guide.

    E-tester Redaktionen, 2011-07-01 00:00

  • Powerglide: God för 3 000 hästkrafter

    Powerglide: God för 3 000 hästkrafter

    Från "gummibandsautomat" eller "slip´n´slide" till dragracingsportens mest populära transmission. Snart 40 år efter sista fabrikstillverkade Powergliden pågår fortfarande spännande utvecklingsarbete. Vi har sett det senaste.

    E-tester Professorn, 2011-06-01 00:00

  • Projekt: Strykarkatten blev en puma, del 1

    Projekt: Strykarkatten blev en puma, del 1

    Från en mindre lyckad bilimport av en Mercury Cougar via en omfattande renovering till en riktigt fin bil. Vi följer en annorlunda väg in i hobbyn.

    E-tester Professorn, 2011-05-01 00:00

  • Montering av So-Cal-bromsar

    Montering av So-Cal-bromsar

    Looken är gamla Fordbromsar med Buicktrummor, men invändigt finns skivbromsar som ger bättre bromseffekt.

    E-tester Bo Bertilsson, 2011-04-01 00:00

  • Passar fälgen?

    Passar fälgen?

    Snygg fälg men fel bultdelning eller fel djup? Välkommen till spacer- och adaptervärlden.

    E-tester Professorn, 2011-04-01 00:00

  • Teknikutvecklingen bakom plåten

    Teknikutvecklingen bakom plåten

    I en tid av krom, lullull och glamour gjordes många av bilhistoriens stora landvinningar under 1950-talet.

    E-tester Professorn, 2011-03-01 00:00

  • Projekt Magnatude, del 2

    Projekt Magnatude, del 2

    Vi följer slutfinishen hos Foose Design av -32 roadstern.

    E-tester Bo Bertilsson, 2011-02-01 00:00

  • Projekt Magnatude, del 1

    Projekt Magnatude, del 1

    Vi följer bygget av en vinnarbil. Första delen.

    E-tester Bo Bertilsson, 2011-01-02 00:00

  • Toppsprucken – Rivieran renoveras

    Toppsprucken – Rivieran renoveras

    Redaktionens Buick Riviera har blivit en betydligt roligare bil att köra efter omfattande genomgång hos Jan Grund.

    E-tester Professorn, 2010-12-01 00:00

  • Säkrare HotRod – bakaxeln

    Säkrare HotRod – bakaxeln

    Det finns flera sätt att behålla Fords gamla bakaxel men ändå göra den säkrare och kraftigare. Vi förklarar hur.

    E-tester Bo Bertilsson, 2010-11-01 00:00

  • Byte av spindelbult

    Byte av spindelbult

    Fixa spindlarna på rätt sätt.

    E-tester Bo Bertilsson, 2010-10-01 00:00

  • Montera en båge

    Montera en båge

    Vill man ha helt säte i en roadster och även montera en båge brukar det bli utrymmesproblem. Vi har lösningen.

    E-tester Bo Bertilsson, 2010-09-01 00:00

1, 2, 3 ... 5, 6, 7 -