Artikelarkiv
-
Wheels Magazine som e-tidning
Nu finns Wheels Magazine som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!
-
Sänkning av Ford -57
Med nya produkter på marknaden kan nu 50- och 60-talare sänkas på ett mycket bättre sätt än att bara kapa spiralfjädrar och smida om bladfjädrar.
-
Motormekarskolan, del 12
Äntligen har vi kommit till den tolfte och sista delen i den här långa artikelserien om motorbyggande. Vi har gått igenom en V-åttas mekaniska uppbyggnad från grunden och tittat närmare på hur allting hänger ihop och samverkar. Det finns inget mer spännande än att starta en egenbyggd motor för första gången och det är nu du får belöningen för allt du har gjort.
-
Motormekarskola, del 11
Motorn görs klar att sätta i bilen. Vi påbörjade sista vändan mot mål i förra avsnittet och i det här avsnittet färdigställs motorn. Det är nu vi får se vårt verk ta form. Allt finns på plats och än så länge har vi inte råkat ut för några bekymmer.
-
Motormekarskolan, del 10
Sista vändan mot mål! Då har vi äntligen kommit till slutmonteringen, det angenämaste och sista skedet i hela motorbygget. Vi har kontrollerat alla ingående motorkomponenter, allting är i ordning och skiner. Vi har alla verktyg och tillbehör vi behöver och förhoppningsvis kommer vi inte stöta på några bekymmer.
-
Motormekarskolan, del 9
Vi kontrollerar topparna. Testmonteringen inleddes i det förra avsnittet och fortsätter här. Testmontering, även kallat mockup, är en av de viktigaste procedurerna i ett motorbygge av nya delar och bör inte under några som helst omständigheter förbises.
-
Motormekarskolan, del 7
Motormekarskolan gasar på. Förra gången tittade vi närmare på kamaxlar och ventilmekanismen och nu är det dags för avgas- och tändsystemet.
-
A-body: Bättre väghållning
Alla som är intresserade av General Motors muskelbils klassiker, åren 1968-1970 med A-body chassi har säkert i tysthet funderat kring bättre väghållning och styrning.
-
Motormekarskolan, del 6
Motormekarskolan kör vidare. Nu är det dags för ett depåstopp i ventilspelet. Valet av kamaxel bestämmer motorns karaktär.
-
Motormekarskolan, del 5
Senast gick vi igenom topplocken och nu är det dags att titta närmare på motorns bottendel. Där ingår bland annat vevaxeln, vevstakarna, kolvarna, svänghjulet/flexplattan och svängningsdämparen.
-
Motormekarskolan, del 4
Vi fortsätter resan genom motorns arkitektur om hur allting samverkar och nu ska vi titta närmare på topplocken och börja syna motorns flödesprocess.
-
Motormekarskolan, del 3
Skruvkursen drar vidare. Nu ska vi börja gå igenom alla delområden i V-åttan och klara ut hur allting fungerar och samverkar. Vi har redan bekantat oss med motorn i de två tidigare numren under demonteringen och inspektionen av delarna. Där tittade vi också på hur motorn övergripande fungerar och hur kraften genereras. Vi kommer nu metodiskt dyka djupare och titta närmare på hur allting i motorns flödesprocess samverkar, och vi börjar uppifrån med insugningssystemet.
-
Motormekarskolan, del 2
Välkommen till fortsättningen av motormekarskolan, den stora artikelserien (i tolv delar) om hur du renoverar och bygger en amerikansk v-åtta från grunden. Den här delen handlar om "blue printing" och om inspektion av delarna.
-
Motormekarskola, del 1
GRUNDKURS I V-ÅTTA. Välkommen till Wheels Magazines Motormekarskola. Detta är en ny stor artikelserie om hur du renoverar och bygger en amerikansk V-åtta från grunden. Utöver det kommer vi också att titta närmare på motorns funktioner och hur allting på insidan samverkar. Samtliga delar (12) i den här serien hänger ihop och utgör tillsammans en oumbärlig guide.
-
Ta gäng
En gammal arbetarhäst har fått nytt liv. Möt bilbyggaren från Sollerön som gärna går sin egen väg utan att bränna en förmögenhet.