156072.jpg
El Camino Verde del lV – två kossor i kupén
El Caminon har fått se sig spolad, skrapad, länsad och tömd.
Det har varit en lång resa, men nu har vi äntligen kommit till det magiska ögonblick då vi kan ändra läge på spärrskaftet. Dags att börja bygga bil helt enkelt! Nu görs denna renovering inte helt i logisk följd. Lacken blev exempelvis lagd före en kommande framvagnsrenovering. Och nu är det dags för klädseln, något som vi med glädje lämnat bort till ett verkligt proffs, Birger Granli på egna firman One Stop Shop strax utanför Östersund. Birger har gedigen erfarenhet av sitt skrå. På resumén finns helikoptrar, roddar och härligheter som Långens bilar och Carlestigs vinnar-rod från 2005. Med 25 år i branschen vet Birger hur man syr, och han har naturligtvis ett helt packe ess i rockärmen. Vi ska här steg för steg via hur en riktig skinnklädsel tar form. Utgångsmaterialet var minst sagt bedrövligt. Stora revor i vinylen. Stoppningen bitvis försvunnen, och av komforten var inte heller mycket kvar. Soffan som sådan är av en modell som återfinns i rätt många GM-bilar i denna storleksordning. Fällbara ryggstöd och dito armstöd, men i övrigt ingen större lyx.
Miljöskinn El Caminon skall ju vara miljövänlig. En del samtal med olika leverantörer gör gällande att ingen direkt miljövänlig vinyl finns att uppbringa, alltså är detta material uteslutet. Då återstår skinn. En nackdel initialt är priset, men betänk då att skinn är ett vackert material som rätt skött bara blir bättre med tiden. Och så var det ju miljöaspekten. Vi fick via Birgers tentakler kontakt med Tärnsjö Garveri utanför Uppsala. Garveriet har anor sedan 1873 och har arbetat med skinn sedan förra sekelskiftet. Företaget sätter stor stolthet i att leverera levande skinn med rätt känsla. Och resultatet skäms inte för sig. Bland kunderna finns Volvo, Aston Martin och Mercedes!
-Det jag brukar framhålla som det bästa med våra produkter, förutom kvaliteten, är att de är biologiskt nerbryta. Modernt bilskinn har dessutom ofta en plastbehandling, vilket gör att det känns och uppför sig mer som galon än skinn. Vi vill ha kvar läderkänslan i skinnet, så till skillnad från många andra använder vi ingen ytbehandling, förklarar Axel Bodén på Tärnsjö Garveri.
Att garva skinn är som så mycket annat en hel jämra vetenskap. Enkelt förklarat kan det göras på ett par olika vis. Antingen med krom, vilket som de flesta av er vet inte är något att ha på frukostflingorna. Inte ett dugg miljövänligt! En annan, mer traditionell metod är använda garvsyror från barkextrakt. Konsten att garva läder med garvsyror från växtriket är tusentals år gammal. Från början lade man helt enkelt huden i en blandning av salt och ekbark. Där kunde den få ligga i ett helt år innan den blev garvad. Tärnsjö garvar fortfarande vegetabiliskt, men med träextrakt som ger långt snabbare resultat. Garvningsprocessen tar nu bara tre veckor. Resultatet blir ett läder som andas bättre än vanligt kromgarvat läder och som heller inte framkallar allergier då det är kromfritt. Tack vare detta är Tärnsjös skinn miljöcertifierat av tyska TÜV. För oss blev detta ett självklart val – skandinaviskt miljöcertifierat skinn, vad mer kan man begära!
Demontering och renovering
Soffan levererades till Birger delvis demonterad. För Birger återstod att se över vad som behövde åtgärdas. Helt i vanlig ordning var stommen rätt rostig, så den fick se sig renoverad och lackad. Fjädrarna, som var rätt slappa efter dryga 30 års bruk, sträcktes upp med tång. Enligt Birger räcker detta långt – man nyper alltså ihop dem. Skumgummit hade en del sprickor och revor, då fjädrarna ätit sig igenom. Sprickorna limmas först, därefter lägger Birger juteväv mellan gummit och fjädrarna, en liten förbättring som egentligen borde vara fabriksstandard. Sedan skärs eventuellt gjutskägg bort från gummit, vilket inte heller är gjort från fabrik. Ett par enkla detaljer för ett bättre slutresultat.
-Juteväven kostar inte mer än tjugo kronor, och den enkla förstärkningen håller livet ut konstaterar Birger.
Nu monteras soffan åter ihop, och fokus riktas på själva klädseln. Nästa steg blir att försiktigt sprätta upp den gamla vinylen, vilken sedan i viss omfattning används som förlaga. Men tro nu inte att det bara är att skära till det nya skinnet med det gamla materialet som mall. Både plast och skinn krymper med tiden, alltså krävs ordentlig kapmån.
-Jag får lägga till efter passform och räkna med att skinnet kortas vid varje söm. Tänk själv – om du skär till en sittdyna med trettio sömmar direkt efter originalet och sedan syr ihop blir det ungefär tio centimeter för kort, påpekar Birger.
Att skära skinnet kräver alltså planering. Skinnet håller högst kvalitet längs mitten, alltså på ryggen på den ko som offrat sig. En typisk jänkesoffa har stora raka ytor, vilket gör det än viktigare att tänka på hur man skär – dels vill man undvika att få med skadade bitar, dels gör de stora ytorna att det blir mycket spill. En soffa som denna består av runt 10 delar. En Recarostol har inte mindre än 27. Det gör 54 bitar för två sittplatser jämfört med 10! Med detta i åtanke är det lättare att förstå problematiken.
-Huden är inte fyrkantig, det är ju en fläkt ko. Jag börjar därför alltid med att dela huden längs mitten, sedan skär jag ut remsor till kederlisterna. Därefter skärs sittdyna och ryggstöd. Sist skär jag ut sidostycken med mera, sådana ytor som inte får samma belastning berättar Birger.
Vi fick beställa två hela kohudar på totalt 110 kvadratfot, eller runt 9 kvadratmeter. Av detta blev närmare 1 ½ kvadratmeter spillbitar, så återigen – här krävs planering och kunnande!
Provkörning Med allt utmätt och tillskuret kanske det är dags att sätta fart? Nja, först ska en provbit sys. Klädseln är ju ribbad och har dessutom stoppning. Här lämnas inget åt slumpen, så Birger testar fram rätt tjocklek på stoppningen – i vårt fall 15 millimeter. Sedan måste symaskinen justeras efter ändamålet. Det handlar om längd på stygnen, tjocklek på vad som ska sys och spänning på tråden.
-En sådan testbit tar fem minuter att göra. Tänk dig att du ska sy du en hel sittdyna på 160 centimeter. Du har bara en chans, och det vore ju trist att misslyckas eller hur? Sedan vill jag prova stoppningen så skinnet får rätt känsla och sträckning.
Och på tal om detaljer och knep. Birger lägger alltid ett tunt skumgummi på 3 millimeter mellan skinn och soffans stoppning. Denna enkla åtgärd gör att skinnet känns än mer följsamt och tjockare, dessutom tar det bort eventuella ojämnheter under skinnet. Detta har i viss mån samma funktion som sprutspackel på en bil.
Snabb sömnad För Birger går själva sömnaden så snabbt att det är svårt att hinna få fram kameran. Detta trots uppemot sex lager skinn och stoppning samtidigt under nålen! Med sittdynan färdig hamnar den raskt tillbaka på soffan. Nu mäts mitten ut, varpå den exakta formen kan fastställas. Fram med stora saxen, och nu kommer nästa fackterm – sömnsmån. Detta är den marginal som behövs längs kanterna när bitarna ska sys ihop. Måttet är en centimeter, en allmänt vedertagen norm i branschen. När det är färdigklippt syr Birger på kederlisten, alltså den där runda, tjusiga saken som sitter i skarvarna. Därefter sys bakkappan och främre bottenbitarna till. Detta är alltså de bitar som klär in sidan av soffan, och dessa sys helt färdiga innan de sätts hop med sittdynan. Och där har vi det – en färdig skinnklädsel! Nå, nästan i alla fall.
Montering Nästa moment är att kränga den färdiga klädseln på soffan. Nu ska, om allt stämmer, sömmar och skarvar hamna helt perfekt. Birger masserar nu skinnet en del, rentav slår på det.
-Lite spanking skadar aldrig, ha ha! Nä, allvarligt talat gör värme att skinnet blir mjukt och formar sig. Det är först nu man ser att allt verkligen stämmer. Om inte är det bara att ta av och justera!
Det slutgiltiga momentet består i att fixera klädseln. Först sätts klädseln fast baktill. Här används så kallade hog rings, en sorts märlor som nyps fast runt fjädrarna och vissa punkter i ramen. I främre nederkant sitter en plastlist fastsydd på klädseln. Denna viks runt kanten på ramen och knackas försiktigt på plats.
Repetition För ryggstöden följer nu samma process som sittdynan. Ryggstödens bakstycken, en ribbad vinyl, återanvänds då de faktiskt är helt felfria. En väsentlig skillnad här är att nu måste de båda ryggstöden matchas mot varandra och soffan. Skinnet är ju de facto en djurhud som har små avvikelser i tjocklek och töjbarhet. När Birger sytt överdragen monteras dessa därför löst på stommarna, varpå båda ryggstöden återfår sin plats på soffan. Nu gäller det att dels se till att allt linjerar och sedan sträcka skinnet så det får jämn spänning. Det gäller såklart att soffan i sig är rak och att alla bussningar med mera sitter där de ska – annars blir resultatet inte hundra procent. När Birger är nöjd kommer tång och hog rings fram igen, varpå det hela så att säga förseglas.
Avslutning Efter en del justerande och kontroll monteras nu alla detaljer. Beslag och nackstöd återfår sina positioner, och nu återstår bara att tvätta av soffan och smörja in skinnet.
-Egentligen behöver skinnet inte smörjas före leverans, men jag tycker det blir snyggare så. Skinn är ju ett levande material, och rätt skött håller det i princip hur länge som helst avslutar Birger.
Kostnaden då? Ja, i runda tal 10 000 kronor plus materialkostnad får du räkna med. Det kan låta mycket för en oinvigd, men betänk då att ett arbete som detta tar tre dagar. Du höjer dessutom nivån på din bil avsevärt, och du får en klädsel som fortfarande ser bra ut när vinylen är redo för soporna.
El Camino Verde del lll El Camino Verde del V
Länkar och telefon: One Stop Shop: www.onestopshop.se Telefon 063 – 35 190, 031 – 340 81 00, 0708 – 25 55 15 Tärnsjö Garveri: www.tarnsjogarveri.se Telefon 0292-707 50
Av: Billy Söderin