156071.jpg

Artiklar

Årets vackraste rod

Nu är röstningen avslutad. Läsarnas röster (50%) räknas ihop med juryns (50%) och vi presenterar vinnaren i samband med vår kryssning, Wheels Nationals Winter, den 8:e februari och i aprilnumret. Röstningen pågick under hela december och nästan hela januari. Nedan ser du de roddar som deltog i tävlingen.

Redaktionen • 22 januari, 2008

Årets vackraste rod

1)
Salt Lake Roadster

Borlängesonen Ronnie Lindblom har byggt en Salt Lake Roadster i dess äkta mening. Allt är noga utvalt utifrån odiskutabla krav – inte en pryl nyare än 1948 har fått ta plats på bygget. Grunden är en A-Ford roadster kaross placerad på en -32 ram. Quick change-axeln lyckades han komma över efter en resa på 200 mil i USA. Fram valde Ronnie en -32 Ford-truckaxel. Fordknotan från 1946 har genomgått alla kapitel i trimningsboken för sidåttor.

Läs mer om Ronnies Salt Lake Roadster i nummer 7-2007

Årets vackraste rod

2)
CarAmba

På bara ett halvår förvandlade Sven Eriksson från Rättvik en risig A-Ford coupe originalbil till en helvild hotrod, full av gammaldags trick och prylar. Karossen sitter snyggt 4,5 tum sänkt över boxad originalram. Bakaxeln är en stabil Ford niotummare och fram sitter en Super Bell I-beam. En Cheva 348 cui med tre Rochester tvåportsförgasare och flänsade Offenhauser ventilkåpor andas genom hemsmidda avgaspipor i rostfritt. Lådan är en TH400 automat.´

Läs mer om Svennes CarAmba i nummer 8-2007

Årets vackraste rod

3)
Comeback Roadster

Det här bygget påbörjades 2002 då Per Sandstedt från Fagersta fick tag på ett original -32 chassi. Att det skulle bli en nostalgirod var klart redan från start och därför var stela axlar ett måste. En fyra tum droppad originalaxel tar hand om framhjulen. Även bakaxeln är från 30-talet men något nyare. Motorn är baserad på ett block från en -46 Ford pickup. Sidventilaren har sedan modifierats för GM TBI insprutning, inklusive en modiferiad HEI fördelare monterad i en frontkåpa från en 8 BA motor från åren 1949-53.

Läs mer om Pers roadster i nummer 11-2007

Årets vackraste rod

4)
Pickup from the 60´s

Gunnar Axelsson från Harbo hade -40 Ford pickupen stående länge innan bygget kom igång. En frisk hytt från 1947 som fyndades i Falun var första steget. När sedan en komplett -39 Ford DeLuxe front dök upp i Bollnäs tog det fart på riktigt. Byggets slutfördes med delar från såväl Ford, Plymouth och Chevrolet. Sidventilsåttan har fått en hel del trimgodis som Offenhausertoppar och en Edmundsinsug med dubbla Holleyförgasare. En treväxlad manuell sköter resten.

Läs mer om Gunnars pickis i nummer 9-2007

Årets vackraste rod

5)
Hasses Tudor

Hasse Karlsson från Stigtomta råkade bli ägare till en dålig A-Ford Tudor och därmed var byggplanerna födda. Originalramen boxades och fick en rejäl kick-up på sju tum bak. En Ford åttatums axel monterades och fram blev det en fyra tum droppad stel axel som är hängd i en ny bladfjäder. Karossen sitter nu rejält sänkt över ramen. Därifrån blickar man ut över en tjusig sidåtta. Denna satt tidigare i Hasses Mercury, och är försedd med godbitar som Offenhauser aluminiumtoppar och ett Edelbrockinsug med dubbla Stromberg 97 förgasare.

Årets vackraste rod

6)
Black Bitch

En gammal bekanting som vunnit titeln en gång förut. Många tror att Bosse ”Sybo” Warfvinge bara klistrat en massa skinn på Olle Thorslunds gamla Phaeton. Så är inte fallet – här har det byggts en hel del. Huven har förlängts tre tum, A-Fordgrillen är utbytt mot en -32:a grill. Plåtskärmarna är bytta mot hemgjutna i glasfiber, fälgarna har bytts mot Cragar SS-fälgar med hemsvarvade centrum, dessutom är motorn uppdaterad. Här sitter nu en insprutad 283:a. För övrigt gick det åt elva kohudar, så någonstans har en bonde tomt i spiltorna.

Läs mer om Bosse Sybos Black Bitch i nummer 12-2007

Årets vackraste rod

7)
Johans drömkupé

I början av 90-talet köpte Johan Törnquist från Nyköping en -32 femfönsters kupékaross som importerats tio år tidigare. Efter att ha fyndat en fin originalram gjordes allt för att få karossen tillbaks till originalskick. Johan gjorde själv chassimodifieringarna. Den främre balken är bytt mot en lägre A-Fordsdito. Krysset i ramen fick respass till förmån för ett likadant av årsmodell 1934. Motorn Johan valde har ett streetrod-förflutet, för Oldsmobile 303:an med fyra Strombergare har tidigare ruskat om i en -40 Ford kupé. Nu sitter den fint med en fyrväxlad Fordlåda, kopplat till en gammal niotummare.

Läs mer om Johans drömkupé i nummer 11-2007

Årets vackraste rod

8)
Drömmodellen

Det började med en lite skruttig originalbil. Karossen var dock rostfri om än lite bucklig. Först boxades ramen, valet av framvagn föll på en fyra tum droppad I-beam. Ett par flänsade aluminiumtrummor från en 50-tals Buick monterades på framvagnen. Tommy ville inte krångla till det på motorsidan utan valde en vanlig Chevy 350 cui motor i närmast originalutförande. Aluminium ventilkåpor och en nytillverkad luftrenare i stil med -53 Cadillac ger dock lite hotrod känsla.

Läs mer om Tommys Drömmodell i nummer 12-2007

Av: Årets Vackraste Rod 2007

Årets vackraste rod Årets vackraste rod Årets vackraste rod

Årets vackraste rod Årets vackraste rod Årets vackraste rod Årets vackraste rod Årets vackraste rod

Rulla till toppen