Lacksläpp

Professorn

Lacksläpp

Fråga Hej professorn, Har råkat ut för någonting mindre roligt. Importerade i fjol en SUPERFIN Olds 47a fastback. Totalrenoverad på 80-talet, professionellt omlackad då också, …

Lacksläpp

Redaktionen • 9 juni, 2009

Fråga

Hej professorn,

Har råkat ut för någonting mindre roligt. Importerade i fjol en SUPERFIN Olds 47a fastback. Totalrenoverad på 80-talet, professionellt omlackad då också, lacken var fortfarande i förvånansvärt bra skick när den kom hem. Men bra kan bli bättre trodde jag, så jag tog råd av en lokal lackbehandlingsfirma och blev rådd att amvända Ultraglozz Superpolish. Vad som hände cirka 2 veckor efter vaxningen var att lacken fick ”Vattkoppor” sedan under vinterförvaringen i varmgarage så släppte lacken i stora sjok, och nu ser det katastrofalt ut. Min fråga är. Har du någonsin sett eller hört talas om att något liknande hänt? Tilläggas ska att bilen ALLTID stått i varmgarage sedan renoveringen. Du kan se hur bilen såg ut vid hemkomsten i Maj 2008 och hur den såg ut i februari 2009 på www.dreamcars.nu Länk Vaxvarning.

Lazze Ekman

Svar

Utifrån min erfarenhet ligger lackproblemet av den här typen i underarbetet. Något av de lackprodukter (primer, spackel, sealer och liknade) som ligger till grund för topplacken har inte fungerat som tänkt. Klimatförändring och transporten över havet påverkar också ett nyare lackjobb. Lackproblem av den här typen kan ibland framträda först efter en längre tid, ett år eller mer.

Cellulosa, speciellt ett nygjort jobb, kan lösas upp om det utsätts för starka lösningsmedel. Det sker dock från ytan och om så är fallet borde du ha fått mängder av färg i putstrasorna, inte blåsor eller lacksläpp.

Rulla till toppen