Nelly körde i Las Vegas.
Vi på redaktionen fick ett samtal för ett par veckor sedan. ”Hej, jag heter Nelly och jag ska åka till Las Vegas och köra dragracing”. När det visade sig att Nelly är 16 år och åker till USA för att hämta hem sin nyinköpta Camaro Z28 som hon ska ta hem och köra Bracket med, blev vi ännu mer nyfikna. Så här Gick det.
Nelly heter Nygaard i efternamn och bor till vardags utanför Östersund
tillsammans med en dragracingtokig familj. Hon började att köra dragracing
2004, 10 år ung och sedan dess har hennes karriär gått spikrakt. Här
berättar hon själv:
-Sommaren 2004 började jag köra. Jag körde upp för licens på Sundsvall raceway
och det gick riktigt bra, jag kommer fortfarande ihåg känslan av att sitta
där i bilen och att få köra. Den är obeskrivlig. Min första tävling körde
jag i Piteå, Midnight Sun internationals. Det gick bra för att vara min
första tävling. Året där på fick vi möjligheten att vara med i ett Top
Metanol Funny Car team som bestod utav två Funny Cars och två
juniordragsters. Det var Martin Lundqvist som körde ena bilen och vi fick
vår juniorbil lackad som hans Funny Car. Den andra var det Ulf Leanders som
körde. Då fick jag chansen att köra i Finland, och Norge. Vi körde i det
teamet säsongen 2005 och 2006.
Nelly fortsätter:
-2007 lackade vi om junioren i samma färger som vår pappas frontmotor
dragster. Sedan har vi kört bilarna som ett team under de senaste tre
säsongerna. 2008 så tog jag J15 licens vilket innebär att jag får köra
vanlig bil, i gatubils klasserna. 2009 så körde jag två tävlingar med vår
1957 Chevrolet herrgårdsvagn i klassen Bracket. Den första tävlingen körde
jag på hemmaplan i Österund. Optandsflygfält den 8-9 augusti, den tävlingen
vann jag.
Nu har Nelly bestämt sig för att köra vidare i Bracket och därför inköptes en
lämplig bil från USA.
-När vi ändå skulle över och hämta bilen så passar vi på att köra en tävling i
Las Vegas.
Hur det går?
Nelly kommer själv att berätta här på Wheels hemsida dag för dag för hon har
just kommit fram till Vegas.
Fredag 29:e februari
Hej!
Nu är vi i Usa, vi bor i bergen ovanför östra Los Angeles, det heter Lake Arrowhead och är ca 2000 meter över havet! Just nu är det 1,20m snö har med, men det smälter fort.
Idag har vi skruvat hela dagen med Camaron, fixat saker som behövdes göras innan tävlingen. Det har gått jättebra.
Imorgon så far vi till Vegas med Dave, läraren på skolan här, Rim High School och hans två elever. Han ska taävla med en annan Camaro dar.
Det är inte så mycket mera jag kan berätta. Men det kommer mer info efter helgen o tävlingen =)
//Nelly
Måndag 8:e februari
Hejsan!
Ursäkta att det har tagit lite tid att skicka ivag info om helgen, men har har
det varit tidiga morgonar till sena nätter med att fara runt till olika
ställen...
Det började med fredag, den dagen vi skulle fixa o packa ihop det sista och
sen bege oss till Las Vegas! Vi klev upp vid sex-tiden på morgonen och for
till skolan där bilen stod, där fixade vi lite av det sista med bilen o sen
lastade vi. Det tog ganska lång tid för att det var två bilar som skulle
med, så det blev mycket flyttande med pick up's o trailers. Men tillslut så
bar det ivag.
Efter ett antal timmars bilåkande genom öknen, med endast ett stopp för att
käka var vi framme. Då åkte vi till banan, Las Vegas Motor Speedway "The
Strip" och kollade om depån var öppen för att ställa in bilarna, vilket den
såklart inte var. Men då kom vi på att jag kanske skulle prova att köra i
ett street legal/test 'n' tune race som var där på kvällen. Det enda som
behövdes var att bilen var registrerad (och det gjorde pappa förra året) och
att den var "standard" med vanliga mönstrade däck pa. Och de däcken hade vi
tagit med som reserv så vi tog och lastade av Camaron o bytte däck på den på
parkeringen utanfor..
Jag fick köra två repor, vilket var hur coolt som helst, att få köra i
mörkret, nästan mitt i natten på strippen! Och det var så bra att få köra
bilen innan tävlingen så jag fick lära känna den lite. För mig var ju det
här första tävlingen med Camaron och min allra första tävling där jag gjort
burnouter. Och med ny bil så tar det ett tag innan man vet hur man ska göra
vid stage, och hur man ska starta mot granen och hur man ska burna.
Efter de två reporna, med ganska lång väntetid emellan så bar det av till
hotellet for några timmars sömn...
På lördagen klev vi upp tidigt, köpte Burrito till frukost o sedan iväg till
banan för att besiktiga. Jag anmälde mig till två klasser, Bracket one och
Trophy. Sedan bar det av till upliningen direkt ur besiktingskön. Tyvärr sa
missade vi första rundan i Bracket one så trophy blev första klassen jag
körde i. Snacka om att det var nervöst! Jag kände hur adrenalinet pumpade
och jag fokuserade hela tiden på att göra mitt bästa. Men första repan gick
väl hyffsat, ovant med bilen och granen.
På tävlingen var det massor av olika klasser. Allt ifran Bracket till Pro
klasser, som kan liknas vid våra Top Dorslammer. Det var rätt så tuffa bilar
där. Och en altered klass hade de med Frontmotordragsters och gamla Funny
Cars. Mina favoriter! Vädret där var ganska varmt, fast alla som var där
tyckte att det var jättekallt och gick omkring i långbyxor och varma tröjor.
Men jag tyckte att det var som Sveriges försommardagar, kallt på morgonen
varmt frampa dagen men om det blåser blir det kallt fort, vilket det gjorde
har..Men enligt mig var vädret perfekt.
Det som var jobbigast var all väntan mellan rundorna. Det fanns som ingenting
att göra. Men mycket fick jag köra, fem repor totalt och det var ganska
mycket för en hyffsat stor tävling med många bilar.
Pa söndagen gick det ganska bra. På morgonen fick vi köra en kval-runda i
varje klass. Sen började elimineringarna...Först ut var Bracket one och
jag rodlycktade med 0.002.. Men dial in tiden vi hade satt var 16,68 och jag
korde 16.680! Precis på tiden. Och här i Usa har dom ett system som kallas
"Buy Back's" och med det så får man köpa tillbaka sig i stegen for 20$,
vilket vi gjorde. I trophy vann jag första rundan.
I andra rundan i Bracket-one blev jag omkörd av en 8 sek dragster precis innan
mål! Och i andra rundan i trophy fick vi stå i upliningen i nästan två
timmar för det blev tre saneringar på raken. Då, när det var min tur att
köra var bilen för kall och poffade till i starten, så jag blev omkörd
precis innan mål där med. Tyvärr..
Nu står bilen i närheten av Long beach på shippingen och är snart på väg hem
till Sverige. Där hamnade den i måndags direkt efter vi kom hem.
Denna helgen har varit hur rolig som helst, jag är nöjd över mina prestaioner
för att vara den första tävlingen med Camaron. Den har öppnat många nya
dörrar och jag har lärt mig mycket. Det är en erfarenhet jag kommer ha med
mig livet ut och ett minne for livet.
Från Nelly
-
Wheels Magazine som e-tidning
Nu finns Wheels Magazine som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!
-
Årets Rod 2011
Nu är det dags igen! Vem kommer att få det prestigefyllda priset i år?
-
Wheeler Dealers Sverige Special
Missa inte "Wheeler Dealers Sverige Special" måndagen den 28 november kl 21.00. Måndagen därpå är det säsongspremiär för brittiska Wheeler Dealers samma tid.
-
Ta gäng
En gammal arbetarhäst har fått nytt liv. Möt bilbyggaren från Sollerön som gärna går sin egen väg utan att bränna en förmögenhet.
-
”T-23 Ratrod” i registreringsbeviset förpliktigar
Det här är glädje bakom ratten och en stor portion originalitet. Per Olov Fransson från Katrineholm köpte ett påbörjat T-hot bygge med 100x50x2 mm ram och T-23 "sittbrunn" med –31:a bakdel.
-
Wheels Nats Winter
Torsdagen den 10 februari 2011 lättar Cinderella ankar! Ni som varit med på någon av våra fem tidigare Winter-träffar vet att vi bjuder på vinterns hetaste dygn.
-
Wheels byter plattform
Välkommen till Wheels nya hemsida.
-
Cruisa med oss
Cruisia med oss till Wheels Nationals Älvdalen fredag 13 augusti.