Årets vackraste rod 2010
Nu är röstningen avslutad och resultatet kommer att presenteras i samband med Wheels Nat´s Winter!
1 Moon-Håkans Pickis
När denna -32 Ford pickup dök upp föll Håkan Johansson från By Kyrkby pladask.
Håkan, som är Moon-Håkan med hela rod-Sverige, ville ha en sofistikerad look
på sitt bygge med en liten känsla av brutalitet och racing. Motorn, en Cheva
350 Vortec, är helt original och lämnar praktiska 300 hästar från fabriken.
Framaxeln är en fyra tum droppad I-beam-axel. Vanligtvis vid en taksänkning
kapas bara stolparna längst upp. Håkan kombinerade att ta 1,5 tum av
stolparna med att även ta bort runt en tum runt rutan. -Annars ser det ut
som bilen har underbett och det gillar inte jag, säger Håkan.
Mer om Håkans pickup kan du läsa i nummer 7-2010.
Nicklas Nygren från Bjursås är inte någon nykomling i rodsammanhang. 2006
fanns han med i startfältet för Årets Rod. Hans senaste bygge är en -30
A-Ford coupe som importerats från Kalifornien 2005 och Nicklas köpte den som
ett ”avsomnat projekt”. Motorn är en Chevy 355 cui som är försedd med
Mussetoppar och Edelbrock insug med dubbla 500 förgasare. Då det inte fanns
någon utväxling med till bakaxeln köpte Nicklas en helt ny difffad 3,50:1
som han monterade tillsammans med de 31 splinsade Strange-axlarna.
Mer om Nicklas och hans Golden A kan du läsa i nummer 8-2010.
Karl-Ola Englund är inte helt obekant i rodkretsar. Under senare delen av 70- och 80-talet göt han upp A-Ford roadster karosser. Grunden till denna limegröna skapelse började redan 1983 då Karl-Ola svetsade samman en ram i A-Ford stil och även satte i gång med karossarbetet. Fram hittar vi en fyra tum droppad Super Bell-axel och bak sitter en individuell axel från en Jaguar S. Motorn är en liten V-åtta på 262 cui som hämtats från en Chevrolet Monza. Många av bilens detaljer är Karl-Ola själv pappa till.Mer om Karl-Ola och hans rod kan du läsa om i nummer 9-2010.
4 Plåtkonstnärens pickup
Dan Johansson från Degerfors är en man som ger sina byggen en högst personlig
stil. Och så är även fallet med den senaste i raden, en -36 Chevrolet
pickup. Framåt går bilen med hjälp av en sexa på 205 cui och en TH350
automat, båda hämtade från en -76 Nova. Från samma Nova kommer även
bakaxeln. Fram är den stela originalaxeln ordentligt droppad och försedd med
skivbromsar från en Amazon.
Mer om Dans bygge kan du läsa i nummer 10-2010.
Ett ordentligt rostigt objekt var Janne Pellbrinks utgångspunkt. -38 Forden
var från början tänkt att bli en woody men Janne tänkte om och behöll
karossen i originalskick med diverse egna designgrepp. Hjärtat är en 5,0
liters HO EFI motor på 275 hk som ursprungligen satt i en -88 Mustang. När
ramen boxats ersattes den stela framaxeln av en Info-Design framvagn med
bärarmar från Volvo 160. Även bak finner vi Volvo-komponenter i form av en
bakaxel från 960 som numera sitter upphängd i fyrlänk.
Mer om Jannes Ford kan du läsa i nummer 10-2010.
När man är ett fan av gruppen AC/DC är det kanske inte så konstigt att bygget
får namnet Black Ice. Hans Stenerlöf från Karlstad säger själv att han är
”allergisk” mot krom och det syns tydligt på det senaste bygget. -38 Chevan
var enligt Hans 98 procent rostfri när han köpte den vilket gjorde allt
mycket roligare. Som drivkälla valdes en Corvettemotor i gjutjärn från 1990.
Framvagnen är en Fatman och bilen har Airride luftfjädring runt om. När vi
träffade Hans i nummer 10-2010 hade han precis avverkat en repa på 14,59 och
151 km/tim på strippen. Vi kan tillägga att Hans inte var riktigt nöjd med
tiden¿
Mer om hårdrockande Hans och han rod kan du läsa i nummer 10-2010.
Curt Gustafsson från Ursviken utanför Skellefteå skulle egentligen bygga en
soft custom av en -63 Ford Thunderbird. Men när en kompis skulle sälja denna
-32 Ford roadster i delar slutade det hela med att de bytte rakt av. Den
svensktillverkade plåtkarossen låg i delar och chassit bestod av två
ramskenor, en A-Ford framvagnsbalk, en fyra tum droppad axel med tillhörande
hair pin stag samt stag till bakaxeln. Någon bakaxel följde däremot inte
med. Curt tillverkade ett ramkryss och boxade sedan ramskenorna. Valet av
bakaxel föll på en Ford niotummare och motorn är en Chevy 327 cui från -66.
Motorn gicks igenom och försågs med en vassare kam, Musse Pigg toppar och
ett Edelbrock insug med tillhörande 600 förgasare.
Mer om Curt och hans bygge kan du läsa i nummer 12-2010.
En USA-resa 2005 ledde till att Björn Damberg från Karlstad blev ägare till en
fantastisk -32 roadster. Björn är egentligen en Corvette-kille men USA-resan
vidgade hans vyer. Ett lämpligt objekt hittades i USA, chassit fick en
Brookville-kaross och som drivlina valdes en vanlig Cheva 350 smogmotor som
kopplades till en TH400 automat och en nio tums Fordbakaxel. De tre
Stromberg 97:orna är däremot mer utsmyckning än nödvändighet. Baktill sitter
replikor av Buick-trummor i aluminium med stålinlägg, framtill döljer sig
däremot ett par Wilwood skivor innanför de mäktiga trummorna.
Mer om Björn och hans rod kan du läsa i 12-2010.
Mannen bakom detta radikala bygge är Jonas Lundberg från Bureå. Att bygget
skulle gå i racestil var Jonas på det klara med. Han började med att boxa en
ram och beställde en glasfiberkaross. Bak monterade han en Ford nio tums
axel som är ordentligt förstärkt och upphängd i dragracingstil vilket bland
annat innebär fyrlänk, sido-stag och coil over dämpare. Stuket på bygget
skulle bli lite gammal gasser stil och därför blev det en odroppad axel fram
från en -38 Ford. Sommaren 2010 byttes den första motorn, en 396:a, ut mot
en Chevy 454 motor som borrats till 468 cui. Motorn som har försetts med
diverse raceprylar är uppbyggd för kompressormatning. Detta har utnyttjats
genom att ha monterat en 8:71 kompressor som toppas av två stycken Proform
750 fyrportsförgasare avsedda för E85 bränsle. Hur fort går det då? Så pass
bra att Jonas kunnat köra 9,23 på strippen.
Läs mer om Jonas och bygget i det här numret.
Ett fynd på internet är denna Chevrolet Master 85 kupé från 1939. Torbjörn
Åfalk från Borås lyckades precis bli färdig med sitt bygge till påskens
utställning i Jönköping. Motorn är en -02 Chevrolet LS1 med gott om
lull-lull. Framvagnen kommer från en -69 Corvette C4 och bakaxeln från en
-86 Firebird. Krysset är byggt av Torbjörn för att förstärka upp ramen.
Mer om Master 85:an kan du läsa i nummer 11-2010.
Från Ludvika i Dalarna kommer en produktiv rodbyggare vid namn Lennart Helsing. Till säsongen 2010 blev han klar med sin senaste skapelse som närmast får beskrivas som en Ford Special. Grunden är ett -38 Ford chassi som försetts med en Commodore framvagn och en Ford åttatums bakaxel. Motorpaketet är en Chevy 350 cui motor med tillhörande TH350 låda. Med andra ord närmast standard prylar i rod sammanhang. Det är i stället på karossen som Lennart låtit sin skaparglädje flöda ordentligt. Här har han kombinerat en tak från en Saab 95 kombi med en front som till merparten består av delar från -36 Ford. Partier av dörrarna är från Saab 95 medan golvet och karossens sidor är hemtillverkade. Tack vare att det går att öppna dörren bak kan karossens stil närmast beskrivas som en delivery i personlig stil.
-
Wheels Magazine som e-tidning
Nu finns Wheels Magazine som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!
-
Årets Rod 2011
Nu är det dags igen! Vem kommer att få det prestigefyllda priset i år?
-
Wheeler Dealers Sverige Special
Missa inte "Wheeler Dealers Sverige Special" måndagen den 28 november kl 21.00. Måndagen därpå är det säsongspremiär för brittiska Wheeler Dealers samma tid.
-
Ta gäng
En gammal arbetarhäst har fått nytt liv. Möt bilbyggaren från Sollerön som gärna går sin egen väg utan att bränna en förmögenhet.
-
”T-23 Ratrod” i registreringsbeviset förpliktigar
Det här är glädje bakom ratten och en stor portion originalitet. Per Olov Fransson från Katrineholm köpte ett påbörjat T-hot bygge med 100x50x2 mm ram och T-23 "sittbrunn" med –31:a bakdel.
-
Wheels Nats Winter
Torsdagen den 10 februari 2011 lättar Cinderella ankar! Ni som varit med på någon av våra fem tidigare Winter-träffar vet att vi bjuder på vinterns hetaste dygn.
-
Wheels byter plattform
Välkommen till Wheels nya hemsida.
-
Cruisa med oss
Cruisia med oss till Wheels Nationals Älvdalen fredag 13 augusti.
-
Bilder från Wheels Nats Norr 2010
Det var varm, hett och hur trevligt som helst när vi åter satte nytt publikrekord.