155826.jpg

Artiklar

Årets vackraste rod 2010

Nu är röstningen avslutad och resultatet kommer att presenteras i samband med Wheels Nat´s Winter! 1 Moon-Håkans Pickis När denna -32 Ford pickup dök upp …

Årets vackraste rod 2010

Redaktionen • 29 november, 2010

Nu är röstningen avslutad och resultatet kommer att presenteras i samband med Wheels Nat´s Winter!

Årets vackraste rod 2010

1 Moon-Håkans Pickis

När denna -32 Ford pickup dök upp föll Håkan Johansson från By Kyrkby pladask. Håkan, som är Moon-Håkan med hela rod-Sverige, ville ha en sofistikerad look på sitt bygge med en liten känsla av brutalitet och racing. Motorn, en Cheva 350 Vortec, är helt original och lämnar praktiska 300 hästar från fabriken. Framaxeln är en fyra tum droppad I-beam-axel. Vanligtvis vid en taksänkning kapas bara stolparna längst upp. Håkan kombinerade att ta 1,5 tum av stolparna med att även ta bort runt en tum runt rutan. -Annars ser det ut som bilen har underbett och det gillar inte jag, säger Håkan.
Mer om Håkans pickup kan du läsa i nummer 7-2010.

Årets vackraste rod 2010

2 Golden A

Nicklas Nygren från Bjursås är inte någon nykomling i rodsammanhang. 2006 fanns han med i startfältet för Årets Rod. Hans senaste bygge är en -30 A-Ford coupe som importerats från Kalifornien 2005 och Nicklas köpte den som ett ”avsomnat projekt”. Motorn är en Chevy 355 cui som är försedd med Mussetoppar och Edelbrock insug med dubbla 500 förgasare. Då det inte fanns någon utväxling med till bakaxeln köpte Nicklas en helt ny difffad 3,50:1 som han monterade tillsammans med de 31 splinsade Strange-axlarna.
Mer om Nicklas och hans Golden A kan du läsa i nummer 8-2010.

Årets vackraste rod 2010

3 Karl-Olas comeback

Karl-Ola Englund är inte helt obekant i rodkretsar. Under senare delen av 70- och 80-talet göt han upp A-Ford roadster karosser. Grunden till denna limegröna skapelse började redan 1983 då Karl-Ola svetsade samman en ram i A-Ford stil och även satte i gång med karossarbetet. Fram hittar vi en fyra tum droppad Super Bell-axel och bak sitter en individuell axel från en Jaguar S. Motorn är en liten V-åtta på 262 cui som hämtats från en Chevrolet Monza. Många av bilens detaljer är Karl-Ola själv pappa till.Mer om Karl-Ola och hans rod kan du läsa om i nummer 9-2010.

Årets vackraste rod 2010

4 Plåtkonstnärens pickup

Dan Johansson från Degerfors är en man som ger sina byggen en högst personlig stil. Och så är även fallet med den senaste i raden, en -36 Chevrolet pickup. Framåt går bilen med hjälp av en sexa på 205 cui och en TH350 automat, båda hämtade från en -76 Nova. Från samma Nova kommer även bakaxeln. Fram är den stela originalaxeln ordentligt droppad och försedd med skivbromsar från en Amazon.
Mer om Dans bygge kan du läsa i nummer 10-2010.

Årets vackraste rod 2010 5 Pellbrinks Ford

Ett ordentligt rostigt objekt var Janne Pellbrinks utgångspunkt. -38 Forden var från början tänkt att bli en woody men Janne tänkte om och behöll karossen i originalskick med diverse egna designgrepp. Hjärtat är en 5,0 liters HO EFI motor på 275 hk som ursprungligen satt i en -88 Mustang. När ramen boxats ersattes den stela framaxeln av en Info-Design framvagn med bärarmar från Volvo 160. Även bak finner vi Volvo-komponenter i form av en bakaxel från 960 som numera sitter upphängd i fyrlänk.
Mer om Jannes Ford kan du läsa i nummer 10-2010.

Årets vackraste rod 2010

6 Black Ice

När man är ett fan av gruppen AC/DC är det kanske inte så konstigt att bygget får namnet Black Ice. Hans Stenerlöf från Karlstad säger själv att han är ”allergisk” mot krom och det syns tydligt på det senaste bygget. -38 Chevan var enligt Hans 98 procent rostfri när han köpte den vilket gjorde allt mycket roligare. Som drivkälla valdes en Corvettemotor i gjutjärn från 1990. Framvagnen är en Fatman och bilen har Airride luftfjädring runt om. När vi träffade Hans i nummer 10-2010 hade han precis avverkat en repa på 14,59 och 151 km/tim på strippen. Vi kan tillägga att Hans inte var riktigt nöjd med tiden¿
Mer om hårdrockande Hans och han rod kan du läsa i nummer 10-2010.

Årets vackraste rod 2010

7 Made in Sweden

Curt Gustafsson från Ursviken utanför Skellefteå skulle egentligen bygga en soft custom av en -63 Ford Thunderbird. Men när en kompis skulle sälja denna -32 Ford roadster i delar slutade det hela med att de bytte rakt av. Den svensktillverkade plåtkarossen låg i delar och chassit bestod av två ramskenor, en A-Ford framvagnsbalk, en fyra tum droppad axel med tillhörande hair pin stag samt stag till bakaxeln. Någon bakaxel följde däremot inte med. Curt tillverkade ett ramkryss och boxade sedan ramskenorna. Valet av bakaxel föll på en Ford niotummare och motorn är en Chevy 327 cui från -66. Motorn gicks igenom och försågs med en vassare kam, Musse Pigg toppar och ett Edelbrock insug med tillhörande 600 förgasare.
Mer om Curt och hans bygge kan du läsa i nummer 12-2010.

Årets vackraste rod 2010

8 Från Corvette till rod

En USA-resa 2005 ledde till att Björn Damberg från Karlstad blev ägare till en fantastisk -32 roadster. Björn är egentligen en Corvette-kille men USA-resan vidgade hans vyer. Ett lämpligt objekt hittades i USA, chassit fick en Brookville-kaross och som drivlina valdes en vanlig Cheva 350 smogmotor som kopplades till en TH400 automat och en nio tums Fordbakaxel. De tre Stromberg 97:orna är däremot mer utsmyckning än nödvändighet. Baktill sitter replikor av Buick-trummor i aluminium med stålinlägg, framtill döljer sig däremot ett par Wilwood skivor innanför de mäktiga trummorna.
Mer om Björn och hans rod kan du läsa i 12-2010.

Årets vackraste rod 2010 9 Racerodden

Mannen bakom detta radikala bygge är Jonas Lundberg från Bureå. Att bygget skulle gå i racestil var Jonas på det klara med. Han började med att boxa en ram och beställde en glasfiberkaross. Bak monterade han en Ford nio tums axel som är ordentligt förstärkt och upphängd i dragracingstil vilket bland annat innebär fyrlänk, sido-stag och coil over dämpare. Stuket på bygget skulle bli lite gammal gasser stil och därför blev det en odroppad axel fram från en -38 Ford. Sommaren 2010 byttes den första motorn, en 396:a, ut mot en Chevy 454 motor som borrats till 468 cui. Motorn som har försetts med diverse raceprylar är uppbyggd för kompressormatning. Detta har utnyttjats genom att ha monterat en 8:71 kompressor som toppas av två stycken Proform 750 fyrportsförgasare avsedda för E85 bränsle. Hur fort går det då? Så pass bra att Jonas kunnat köra 9,23 på strippen.
Läs mer om Jonas och bygget i det här numret.

Årets vackraste rod 2010

10 Master 85:an

Ett fynd på internet är denna Chevrolet Master 85 kupé från 1939. Torbjörn Åfalk från Borås lyckades precis bli färdig med sitt bygge till påskens utställning i Jönköping. Motorn är en -02 Chevrolet LS1 med gott om lull-lull. Framvagnen kommer från en -69 Corvette C4 och bakaxeln från en -86 Firebird. Krysset är byggt av Torbjörn för att förstärka upp ramen.
Mer om Master 85:an kan du läsa i nummer 11-2010.

Årets vackraste rod 2010 11 Fordspecial

Från Ludvika i Dalarna kommer en produktiv rodbyggare vid namn Lennart Helsing. Till säsongen 2010 blev han klar med sin senaste skapelse som närmast får beskrivas som en Ford Special. Grunden är ett -38 Ford chassi som försetts med en Commodore framvagn och en Ford åttatums bakaxel. Motorpaketet är en Chevy 350 cui motor med tillhörande TH350 låda. Med andra ord närmast standard prylar i rod sammanhang. Det är i stället på karossen som Lennart låtit sin skaparglädje flöda ordentligt. Här har han kombinerat en tak från en Saab 95 kombi med en front som till merparten består av delar från -36 Ford. Partier av dörrarna är från Saab 95 medan golvet och karossens sidor är hemtillverkade. Tack vare att det går att öppna dörren bak kan karossens stil närmast beskrivas som en delivery i personlig stil.

Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010

Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010 Årets vackraste rod 2010

Rulla till toppen