Garagescener
PP:s Pro Touring
Genom annonssidan Craigslist fick Pelle Karlsson från Stockholm kontakt med några killar från Las Vegas med –69 Camaro. Bilen var ganska påkostad med mycket nya delar. Plötsligt tycks det dock ha blivit bråttom för bilen fick en lackering av absolut sämsta slag. Fläckvis ser det ut som krymplack. Fast i grunden är Camaron fin i plåten och som sagt, mycket godis fanns på plats. Motorn är en renoverad 350 som ser välgjord ut och kopplad till manuell växellåda. Bak sitter en diffad –76 Pontiac axel. Pelle, som även är känd som "Pelle Pastell", har en beställning av delar inklusive ny inredning på väg hem och vid vårt besök hade höll han på med renovering av värmereglaget. Målsättningen är en bil i lite Pro Touring-stil.
Krokig stötstång
I ett rymligt garage i centrala Mora håller Erik och Tommy Larsson på med en –59 Ford Fairlane 500. Bilen är från början svensksåld och har rullat i området. Efter att 390-motorn började rycka bestämde sig Erik och Tommy för att lyfta ur den och göra en renovering. Det visade sig handla om rejält krokiga stötstång. I vilket fall har motorn fått en rejäl genomgång inklusive vassare kam. Vid vårt besök i somras började det da ihop sig till montering. Även bilen är uppdaterad med ett skivbromskit och bakaxeln har bytts mot en med diffbroms. Bilen är även utrustad med en C6 automat.
Från 283 till 427
Ursprungligen satt det en 283 cui motor och en PG automat i denna –66 Chevrolet Chevelle som Rättviksbon Christer Gustavsson håller på att renovera. Bilen har varit helt nerplockad och nu är den lackeras och på väg att få alla blanka delar på plats igen. En 283 cu motor var inget för Christers del så numera sitter det en pigg 427 cui motor tillsammans med en TH350 automat i Chevellen. Till Classic Car Week i Rättvik 2011 skall bilen helt klart kunna vara med på cruisingen igen.
ES
HPD Hot Rod
Efter att Fredrik Mårtensson från Domsjö byggt en street rod på en A-Ford blev det en hel del prylar över. När dessa delar legat och skräpat i garaget ett tag kom Fredrik på att han skulle göra något roligt av dem. Nu är han därför i full färd med att knacka till en öppen kaross i plåt till A-Ford chassit som har en rak A-Fords fyra. Stilen skall bli riktig rockabilly hot rod där finishen får komma i andra hand
ES
Patinerad look med potent motor
När Johnny Nilsson från Rättvik köpte den här –68 Dodge Chargern för något år sedan hade den tidigare importerats från Texas. Vid köpet var dess original 383 cui motor rasad så tillfälligt monterade Johnny en annan motor i bilen som har den där rätta patinerade looken. Nu är originalmotorn renoverad och i samband med detta fick den en hel del godis monterat. Bland annat har dess volym numera utökats. Hur mycket vill Johnny inte avslöja men han lovar att bilen lätt kommer att kunna bränna gummi till sommaren. Chargen är även lite extra kul eftersom det sitter original luftkonditionering och fullservo i den.
ES
Minus 28,2
Då han jobbar med ett av sina fem projekt tycker Niklas Johansson från Vilhelmina att minus 28,2 grader är bra. För då behöver nämligen han inte gå ut. Just denna kväll höll han på med den blivande vinterbilen, en A-Ford pickup från 1930. Han ömsom blästrar ömsom slipar bort rost och andra oönskade partiklar på bilen. Parallellt med detta skruvar han i sommarbilen en –33 Chevrolet trefönster kupé som syns i bakgrunden. Den har bland annat en Cheva 350 med kompressor och Firestone slicks. Allt ska vara besiktigat och klart innan sommaren bara kylan håller i sig.
SF
Maskinell översyn
Sedan Lennart Larsson från Uppsala köpte sin –65 Pontiac Bonneville cab 2006 har han sätt över en hel del. Bromsar är fixade och det sitter numera även en nystoppad instrumentbräda i den. I vintern skall motorn få en översyn. Till att börja med skall förgasaren renoveras och förhoppningsvis skall även tiden räcka till för att plocka ner motorn och se över den invändigt. Bilen kom till Sverige från North Carolina 2005 och var då riktigt bra i karossen. Därför har den inte krävt något plåtarbete. Lennart har kört varje sommar med Pontiacen och räknar även med att göra det till säsongen 2011.
ES
-
Wheels Magazine som e-tidning
Nu finns Wheels Magazine som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!
-
Årets Rod 2011
Nu är det dags igen! Vem kommer att få det prestigefyllda priset i år?
-
Wheeler Dealers Sverige Special
Missa inte "Wheeler Dealers Sverige Special" måndagen den 28 november kl 21.00. Måndagen därpå är det säsongspremiär för brittiska Wheeler Dealers samma tid.
-
Ta gäng
En gammal arbetarhäst har fått nytt liv. Möt bilbyggaren från Sollerön som gärna går sin egen väg utan att bränna en förmögenhet.
-
”T-23 Ratrod” i registreringsbeviset förpliktigar
Det här är glädje bakom ratten och en stor portion originalitet. Per Olov Fransson från Katrineholm köpte ett påbörjat T-hot bygge med 100x50x2 mm ram och T-23 "sittbrunn" med –31:a bakdel.
-
Wheels Nats Winter
Torsdagen den 10 februari 2011 lättar Cinderella ankar! Ni som varit med på någon av våra fem tidigare Winter-träffar vet att vi bjuder på vinterns hetaste dygn.
-
Wheels byter plattform
Välkommen till Wheels nya hemsida.
-
Cruisa med oss
Cruisia med oss till Wheels Nationals Älvdalen fredag 13 augusti.
-
Bilder från Wheels Nats Norr 2010
Det var varm, hett och hur trevligt som helst när vi åter satte nytt publikrekord.