”T-23 Ratrod” i registreringsbeviset förpliktigar

”T-23 Ratrod” i registreringsbeviset förpliktigar

Publicerad

Det här är glädje bakom ratten och en stor portion originalitet. Per Olov Fransson från Katrineholm köpte ett påbörjat T-hot bygge med 100x50x2 mm ram och T-23 ”sittbrunn” med –31:a bakdel.

Motorn är en trimmad Cheva smallblock strokad till 383 cui och kopplad till en TH350 automat. Volvo 740 bakdel matchas av en rörframaxel i egna hairpin-stag och kvartselliptiska bladfjädrar.

Bilen är faktiskt ett besiktigat amatörbygge för tre år sedan fast den genomgått en del "utveckling". Per Olov har kört regelbundet flera hundra mil varje sommar och menar att bilen går helt suveränt.

–Jävligt skön att köra. Fast det klart det känns om man kommer i vägen för ett tyngre flygfä och regn är ingen vinnare.

En burnis blir säkert också någonting extra att uppleva med bakhjulen snurrande någon decimeter vid sidan om. Per Olov erkänner också att de enkelverkande knäledsstötdämparna från –36 Chevrolet inte är så bra.

–Fast det blir spännande över 90!

I vinter skall det bli en del förbättringar, framförallt riktiga stötdämpare. Så mycket mer behövs väl inte när det handlar om körglädjen.


Ratten är en äkta T-Ford och sitsen är ett fynd ur en pansarbandvagn som skrotats i mellanöstern. Ryggdelens originella mönster kommer från ett påslakan.

Ratten är en äkta T-Ford och sitsen är ett fynd ur en pansarbandvagn som skrotats i mellanöstern. Ryggdelens originella mönster kommer från ett påslakan.

Annorlunda fjädring med kvartseliptiska bladfjädrar. Strålkastarna kommer från –36 Opel Super Six.

Annorlunda fjädring med kvartseliptiska bladfjädrar. Strålkastarna kommer från –36 Opel Super Six.

On
Off

1 kommentarer