Buick motorfråga

Publicerad

Fråga

Bytte toppackning på en Buick LeSabre -74 med 455 motor. Tog då loss stötstänger etc. Det visade sig att dessa ska låsas med plastclips i sidled (vipparmarna). Köpte nya sådan då de gamla hadde gått vidare livet.

Försökte slå dem på plats. Med vaselin och efter att ha värmt dem i kokande vatten.... Gick inte bra (var förmodligen lite kärring) slog man mer än ett slag så tenderade de att spricka. Ringde en meck som menade att det går att "skita i dessa - de kommer vandra men...."

Nu till frågan. Vad händer om man skippar dessa clips? Vad händer om man slår i clip men de spricker och plasten ska ned i oljekanalerna? DVS: Är det bättre att ge fan i dem eller? Visst det bästa är att sätt dit dom som de ska men det gick inge bra... Ska man borra och sätta riktiga skruv?

Svar

Den låsning (”Retainer”) av nylon som Buick använder i mitten av varje vipparm är viktig för att centrera densamma. Tar man isär ett vipparmställ är det viktigt att rensa hålen för nylonlåsen och återmontera vipparmarna åt rätt håll. Enligt verkstadshandboken för vår Buick med 455:a monteras nya nylonlås ”i ¼-tums hålen med hjälp av en drivdon med minst ½-tums diameter”.

On
Off

0 kommentarer