156002.jpg
Ny dragracingbana i Lindesberg
När de allra flesta klubbar och motorentusiaster kämpar för att få kommunen att ens intressera sig för förslag om nya motoranläggningar hände något mycket unikt i Lindesberg.
-Kommunen ringde till oss och undrade om vi ville ha en 1,1 kilometer lång och 16 meter bred racingraka. Du kan tro att vi var skeptiska, allt verkade för bra för att vara sant, berättar Carl-Erik Kihlman från klubben SHRA Lindesberg.
Trots att det gått ett tag sedan klubben fick beskedet har det haft svårt att hänga med i svängarna beträffande raksträckan.
-Vi har väl inte riktigt förstått vidden av beslutet ännu. Vi har haft dragracing på Fotbollsgatan i Lindesberg i 24 år. Vi är med i två större serier, både en riksomfattande TSDS, och en nordeuropeisk serie, NDRS, men sträckan är för smal och för kort för oss för att kunna delta i alla klasser. Nu kommer vi att kunna delta på ett annat sätt. Och om man kan bredda vägen ytterligare till 18 meter kan vi också köra EM-klasser, till exempel Top Fuel Dragster. Vi kan också ha uppvisningar med de ”värsta” fordonen, och då kan jag lova att publiken kommer!
Det var när kommunens politiker och tjänstemän diskuterade frågan om exploatering av ny industrimark som frågan väcktes om man inte samtidigt skulle engagera den lokala motorsportklubben SHRA, Swedish Hot Rod Association, i frågan.
Det finns dock en del angenäma problem som följer med den nya banan. Nu finns möjligheter till en rejäl expansion av verksamheten. Allt från öppen träning för allmänheten, precis som på MECA Raceway, till nya tävlingar föväntas nästan från kommunens sida och det ställer i sin krav på klubben.
-Man kan ju inte påstå att vi i klubben blir yngre och yngre. Det skulle sitta bra med en ny generation av hungriga medlemmar som orkar med dessa arrangemang, säger Kihlman.
Linde Open kommer att köras den 9-10 augusti på den gamla rakan också i år då träffen firar 25 år. Men nästa säsong så kommer ”brunnslocksracingens” era vara över i Lindesberg.
-Banan ska vara klar om fem månader och den beräknas kosta sex miljoner kronor. Vi har alltid haft ett bra samarbete med kommunen, men detta är nästan för bra för att vara sant, avslutar Carl-Erik Kihlman.
Mer information på www.shra.nu