155993.jpg

Artiklar

Klara, färdiga, GÅ! – Äntligen i mål!

Det är oftast på slutet av projekten det börjar strula till sig. Hade vi följt min granne och polare Karl Jonassons tips om att ”pre-assembly är den viktigaste delen av ett bra bygge” hade även avslutningen gått bättre.

Redaktionen • 14 oktober, 2008

Vad han menar med det, är att man ska ha alla detaljer på plats innan bilen tas isär för slutfinishen, alla hål borrade, alla rör dragna och gärna kunna provkört. Kalle vet, för han har varit med och byggt de 75 bästa showvinnarna hos Boyds, plus under senare år de otroliga Riddler vinnarbilarna hos Foose Design.

Ser man tillbaka till början av projektet när kaross och ram kom till California Shipping i en container från Sverige, såg den inte mycket ut för världen. Flera bara skakade på huvudet och undrade vad det skulle bli av det vraket. I Kalifornien hittar man inga ens halvbra -32 femfönsters karosser under 10-15 tusen dollar. Den gamla Texas ”jalopy” karossen som importerades till Sverige av Tommy Andersson, blev en billigare räddning för ett -32 projekt.

Det var över 20 år sedan karossen kom till Sverige, i delar. Kolla bara in Tommys bild på hur den såg ut. Han svetsade ihop den när den väl var hemma i Huddinge och sålde den senare till en gemensam bekant, Tage ”Jenkins” Wickberg, som hade den stående i en lada i alla år. Tage lovade för länge sedan att om den skulle säljas skulle han ge mig första chansen att köpa. Han höll verkligen vad han lovade. Historien hade fallit i glömska när Tage hörde av sig sedan en annan hot rodder försökte köpa karossen.

Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål!

Plåthjälp
Den som följt projektet i tidigare nummer av Wheels vet att Erik Hansson på Scandinavian Street Rod varit en nyckelfigur i hela byggnationen. Utan honom hade det tagit bra mycket längre tid och inte blivit lika bra, det är helt klart. Den dåliga karossen utan golv var dock ett bra objekt för att sänka över ramen. Med hjälp av ny plåt från Brookville Roadster gick det att få ihop den.

Motorn är en -50 Ford 239 cui sidventilare som köptes från Conny Östlund i Hesperia utan toppar och insug. Efter att ha tagit isär motorn och kollat lager med mera visade det sig att den inte gått så mycket efter en tidigare renovering. Beslutet togs att sätta ihop motorn igen och åka med den som den var. Den fick dock ett set Cyclone aluminium toppar, nya truck vattenpumpar och ett tvåförgasar insug, för att generatorn skulle passa på originalplatsen. -39 Ford växellådan renoverades och försågs med Lincoln drev.

Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål!

Bakaxel är en -36 Ford med 3,54:1 utväxling, vilket ger en möjlighet att hänga med den vanliga trafiken. Tändsystemet (originalfördelaren) uppdaterades också med ett brytarlöst Petronix system vilket gör det mer körvänligt och man behöver inte regelbundet justera brytarna. Generatorn lindades om för tolv volt och ett Painless elsystem monterades i bilen.

Slutfinishen…
Efter att plåtjobbet och det mekaniska var färdigt blev det lite stress med att få iväg bilen till lacken. Det var egentligen Dennis ”Lil Daddy” Roth som övertalade att ta den till Spade Bros i Huntington Beach. Lackare är inte lätta att tas med och det tog totalt nio månader. Finslipning och polering blev inte klart förrän sex månader efter att klarlacken sprutats. Lacken blev bra, inte perfekt, men den får ju inte heller vara så perfekt att man blir rädd för att använda bilen.

När bilen kom hem fortsatte det med isolering, montering av alla detaljer, lyfta i motorn med mera. Att vänta på kromdetaljer gör att tiden gärna rinner iväg. Moroten blev att ha den utställningsklar till Grand National Roadster Showen i januari vilket också lyckades, även om innertaket inte var klart då.

Nu är kupan körd en hel del och det återstår bara att montera en liten stötfångarbåge bak, plus de fyra slutrör som kommer att sitta under nummerskylten. Detaljerna är hos kromfirman men vi kunde inte vänta på det med slutbilderna. Ett hotrod-projekt som detta blir aldrig helt klart. Vi kommer säkerligen att återkomma med uppdateringar och kanske till och med några överraskningar.

Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål!

Av: Bosse Bertilsson

Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål! Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål! Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål!

Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål! Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål! Klara, färdiga, GÅ! - Äntligen i mål!

Scroll to Top