155994.jpg

Artiklar

Projekt Cheemer

Att Lars Erik Lindberg projekt Cheemer blivit det här årets mest omtalade bygge känns logiskt. Överallt där bilen visats har den vunnit stort. Fram till skrivande stund har bilen visats på Custom Motor Show, Hot Rod & Rock Show i Tammerfors, Motormässan i Östersund, Wheels Nat’s Norr och Power Big Meet.

Redaktionen • 14 oktober, 2008

På alla platser har den vunnit minst ett pris, ofta flera inklusive Best in Show och Peoples Choice. När ni läser detta har sannolikt minst tre stora evenemang passerat. Efter det blir det renovering. Renovering!? Ja, mer om detta längre fram.En del har inte förstått meningen med projektet, att modernisera en -61 Impala hardtop med V-tolvan, inklusive hjulupphängning och mängder av detaljer från -91 BMW 750i. Helt knäppt! Att våga det annorlunda är inte alltid så lätt.

Andra som sett Cheemer på utställningar har muttrat om att den inte ens skulle komma att köras. Majoriteten har dock uttryck sin uppskattning av härliga linjer, läcker lack och hög finish.

På vägen
Utan tvekan har Cheemer blivit ett mycket påkostat projekt. Själva grundtanken, att föra samman en vacker hobbybil med moder teknik, är den billigaste delen. Att plocka från en donatorbil har med prisfallet på många nyare bilar blivit en allt smartare idé. Det som kostat i det här fallet är enkelt uttryckt finish, plus en del extravagant.

Uppstarten i våras innebar en del att sortera ut. Mekanik och elektronik som stått oanvänt i fem år är inte alltid helt enkla att väcka till liv. Till exempel ville inte spridarna först komma igång och plötsligt blev motorn en raksexa när ena sidans bränslepump gav upp.

En annan detalj som krånglat är luftfjädringen. Nivåregleringen krånglade så mycket att bilen faktisk fick markkontakt. Det åtgärdades av leverantören med en ny styrenhet. Vibrerande kardan är en annan olägenhet. Sannolikt beroende på för små vinklar, den delade kardanaxeln är monterad alltför rakt.

Hur fungerar den då? Ja, bilen går faktiskt ovanligt bra vad gäller väghållning och vägkänsla. Motorns ryt är som från en exotisk sportvagn och den är stark när det rullar på över hundra. Fast i lägre fart märks att hjulens ytterdiameter blivit större. En redan numeriskt högt växlad bil blir lite slöare i botten när hjulen växer.

Projekt Cheemer

Nobbad
Besiktningen blev en oväntad tankeväckare. Efter att SFRO gjort sin förbesiktning av konstruktionen var det dags för Bilprovningen. Det många trodde var en formsak visade sig bli någonting helt annat.

Genomgången av bilen blev en utdragen historia. Utan att det fanns någon anmärkning på säkerhet, funktion eller dokumentation blev det till slut avslag. ”Fordonet ej godkänt som ombyggt fordon”.

Låt oss friska upp minnet. Definitionsmässigt kan ett ombyggt fordon bestå av ett karossbyte men sedan inget mer. Exempelvis en VW buggy. Ett ombyggt fordon kan också vara byte av motor, växellåda fram- och / eller bakaxel.

Cheemer har bytt allt, motor, växellåda fram- och bakaxel. I det här fallet passar kanske begreppet fram- och bakvagn bättre med tanke på individuell upphängning.

Med fylld kvot har vi en cliffhanger, hängande i fingertopparna inför besiktningens dom. Efter lång överläggning med huvudkontorets tekniker blev det alltså avslag. Cheemer är alltför ombyggd, den borde klassas som amatörbyggd. Tydligen är kärnan i problemet den självbärande framvagnen med allt runt omkring. Resonemanget skulle kunna spilla över på det populär och förenklande byggandet med ett ”frontclip”, typisk en hel subframe med motor, låda och vissa detaljer från en nyare USA-bil.

Som amatörbyggt tillkommer en del fast det är inte på omöjligt på något sätt. Men Lars Erik betraktar Cheemer som ombyggd och tänker försöka driva saken vidare. Kanske vi får en prejudikat som förtydligar gränsen mellan ombyggt och amatörbyggt. Wheels tidigare chefredaktör har lovat att hjälpa Lars Erik med ett överklagande.

Projekt Cheemer

Förverkliga drömmen
Inför avslutningen av Cheemerprojektets premiär ska bilen bokstavligen renoveras. Planen är nämligen att till vintern ställa ut på Grand National Roadster Show i Los Angeles.

Det här med att flytta runt och köra en bil med showkvalité kostar på. Det har hunnit bli förvånansvärt många småskador. Repor under, stenskott fram, buckla efter domkraft och en massa annat smått. För att ställa ut i USA vill byggherren förstås ha alltså bra som möjligt.

Avslutningsvis tackar vi Lars Erik för att Wheels fått möjligheten att följa ett spännande bygge. Även om de flesta av oss inte kan sikta så här högt borde den annorlunda kombinationen väcka tankar. Moderna bilar har många bra, prisvärda komponenter som kan uppdatera vacker plåt. Var kreativ!

Av: Olof Svenningsson Foto Stefan Boman, Olof Professorn

Projekt Cheemer Projekt Cheemer Projekt Cheemer

Projekt Cheemer Projekt Cheemer Projekt Cheemer Projekt Cheemer Projekt Cheemer

Rulla till toppen