155990.jpg

Artiklar

Skattemärket på bilar försvinner 1 april 2009

Flera tunga myndigheter säger dock bestämt nej: polisen, skatteverket och länsstyrelserna. Samtliga är rädda för lägre skatteintäkter och fler bilar med körförbud ute på vägarna.

Redaktionen • 16 oktober, 2008

Flera tunga myndigheter säger dock bestämt nej: polisen, skatteverket och länsstyrelserna. Samtliga är rädda för lägre skatteintäkter och fler bilar med körförbud ute på vägarna.

I dag får staten in cirka 10 miljarder om året via fordonsskatten. Den som betalar får ett skattemärke, som klistras på bilens registreringsskylt. Skattemärket visar också att bilen genomgått godkänd kontrollbesiktning.

I våras bad näringsminister Maud Olofsson Vägverket att undersöka om det är möjligt att ta bort kravet på skattemärke. På det sättet skulle staten spara 50 miljoner kronor om året. Vägverket har nu tagit fram ett färdigt förslag, som innebär att skattemärkena försvinner redan om ett halvår – den 1 april 2009. I förslaget framhålls det att skattemärken inte behövs längre, eftersom polisen har fått möjlighet att använda mobila handdatorer i trafiken. Därmed kan man lätt koppla upp sig mot bilregistret för att kontrollera om en bilägare har betalat sin skatt.

Men Rikspolisstyrelsen protesterar mot förslaget. Där anser man att det kommer att ta flera år innan polisen har tillgång till handdatorer på bred front. Dessutom är ett uteblivet skattemärke ett bra urvalsinstrument för trafikpolisen när det gäller att hitta bilar som bör kollas. Skatteverket befarar att det blir fler bilar ute i trafiken som har körförbud, eftersom fler bilägare kommer att chansa när det inte omedelbart syns på bilen om den klarat besiktningen. Skatteverket tror också att skatteintäkterna kommer att minska.

Även länsstyrelsernas arbetsgrupp för körkorts- och yrkestrafikfrågor uttrycker tveksamhet, liksom trafikförsäkringsföreningen. Bil Sweden, Åkeriföretagen och Bussbranschens riksförbund säger ja till förslaget, som också innebär att yrkestrafikmärket försvinner. Det kommer dock att dröja till 2010.

MHFs vd Tom Bjerver anser att förslaget om slopat skattemärke ska läggas på hyllan:

– Det finns inga alternativ till skattekontrollmärket att tillgå inom överskådlig tid. Av trafiksäkerhetsskäl bör därför förslaget tills vidare stoppas, så att vi slipper fler bilar med körförbud på våra svenska vägar.

Bilägarna får inte del av statens besparing på 50 miljoner kronor när skattemärket försvinner. Besparingen behövs för att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen, skriver Vägverket till regeringen.

– Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger MHFs Tom Bjerver.

Av: Mia Norberg

Scroll to Top