155921.jpg
PROJECT FREE SPIRIT
Med inspiration från post-hippie-eran.
1970-talet må vara känt för många saker, men dit hör definitivt inte snygg design. Vilket inte hindrar att Pekka Mannermaa hämtade inspiration från barndomens plastmodeller när han gjorde formgivningen till lacken på vår Wheels Official Cruise Car – med 70-talets trendigaste färg, limegrönt, som huvudtema.
Buick Riviera Boattail är ett märkligt fordon. De flesta är överens om att den är en fabrikscustom, men att customisera den ytterligare är knepigt om man inte satsar på lowriderstil. Att komponera en passande lackering är inte heller alldeles enkelt. När Wheels bad mig att lacka deras cruisingprojekt kände jag mig hedrad. ”Du har helt fria händer”, sade Mia och det kändes verkligen som en utmaning.
Rivieran kommer att vara med på massor av träffar och cruisingar, så det gällde att skapa en uppseendeväckande och personlig lack samtidigt som den skulle passa bildens vilda, originella design. Samtidigt ville jag ge den en touch av en stil som är på stark frammarsch. 70-talet är hett just nu, tidiga Funny Cars har blivit kult, grafiska designers hämtar inspiration från post-hippie-eran och tv visar massor av gamla kultserier från denna gyllene epok.
Själv spenderade jag 70-talet med att bygga plastmodeller. På den tiden brukade det följa med dekaler i lätt psykedelisk stil med grälla färger och krusidulliga mönster. Jag beslutade mig för att göra en lackering med samma stuk som på de plastmodeller jag växte upp med. Smakfullt? Knappast, men rått!
Originallacken i Antique Gold hade en hel del skavanker som skulle behöva döljas, och dessutom var den nästan för 70-talsmässig (läs ful). Modellbilstemat skulle innebära djärva färgval och stark visuell grafik, den perfekta accenten till originallackens skick.
Meningen var att lacken skulle vara färdig i tid för Wheels Nationals i augusti. Det krävdes lite planering eftersom jag bor i Finland – även om vissa tror att jag har min fasta adress i Sverige eftersom jag väldigt ofta befinner mig på västra sidan av Östersjön. Typiskt nog blev jobbet uppskjutet till den allra sista veckan. Själva arbetet fick jag utföra i en inspirerande omgivning, Motorbörsgaraget vid Globen. Där fanns mycket läckert att titta på men airbrush var självklart helt uteslutet. Att sprida en massa färgdamm hade inte varit populärt. Men min idé handlade ju ändå om en kraftfull design som skulle passa att göra med pensel och roller, så som hippieperiodens gamla VW-bussar brukade målas. Jag kom till Globen beväpnad med tjocka penslar och breda rollers, skisspennor, diverse verktyg och en hjärna som kokade av idéer.
Att designa grafiken i förväg var omöjligt på grund av bilens kurviga former och de invecklade mönster jag hade tänkt mig. Fragment av idéer hade dykt upp i skallen hela sommaren, men tog inte riktigt form förrän jag såg min kompis Keijo i en gammal t-shirt som hade exakt det rätta mönstret.
Jag började arbetet med att täcka bilens sidor i självhäftande papper, perfekt att skissa på. Jag satte igång att leka fram formerna direkt på bilen med min trogna gamla 6B-blyertspenna tills mönstret kändes rätt – klassiska 70-talsformer med lite känsla av blommor. Skissandet tog nästan fem timmar innan jag var helt nöjd. Sedan skar jag ut mönstren med ett antal rakbladsvassa X-Acto-knivar, utan att bry mig om att det blev ”skärsår” i lacken eftersom dessa ändå skulle komma att fyllas igen av färg. Och så var bilen klar för det riktiga jobbet.
Sedan jag hade övergett alla försök till god smak valde jag den hippaste av alla färger på 70-talet – limegrönt!
Av: Pekka Mannermaa