155915.jpg

Artiklar

De Soto -57

en fyrdörrars Firedome !

Redaktionen • 5 februari, 2009

Fler bilder under ”relaterade artiklar”

När Jörgen Meruling, Aneby, äntligen hittade sin drömbil blev det inte den Mopar -56:a som han länge fantiserat om.

-Jag fastnade för både Chryslers och De Sotos -57:or, när jag började leta, berättar Jörgen. Det är främst linjerna som tilltalar mig. Men efter en tid framstod De Soto som den klart snyggaste modellen av de två.

Det är han inte ensam om att tycka för när De Soto presenterade sina nya modeller var det många nybilsköpare som delade hans uppfattning. De Soto fanns i fyra serier: Firesweep, Firedom, Fireflite och högst upp på tronen parkerade Adventurer som till en början bara fanns som tvådörrars hardtop, men efter några månader kom den också som cabriolet. Det var inte bara karossmässigt nya modeller utan tekniskt sett hade det också hänt en hel del, bland annat fanns nu den nya torisionsfjädringen fram som gav de här bilarna riktigt bra köregenskaper.

Nu gällde det bara att hitta ett vettigt exemplar. Eftersom Jörgen prioriterade en bra bil framför en speciell modell så blev valet något lättare och nu hade han tur.

-En kille i samhället som brukar importera en och annan bil hade en De Soto på gång från USA och det dröjde inte så lång tid innan den landade i Sverige.

Vad som rullade ur containern från USA var en fyrdörrars Firedome lackad i originalfärgerna Frost White och Sunlit Yellow, en kombination som får bilen att se lätt och smäcker ut trots att den väger en hel del.

Enligt säljaren var bilen nysåld i Kalifornien och hade rullat där hela tiden. En Mr Gray från Hemet satsade 1957 sina pengar på en ny Firedome och troligtvis var han nöjd med sitt bilval eftersom han behöll bilen i många år innan sonen förbjöd honom att köra på grund av åldern. Bilen hade skötts noga och alltid stått i garage när den inte användes.

-En pensionär som brukar hålla ögonen öppna efter bilar fick korn på De Soton och köpte den för eget bruk. När affären hade gjorts upp och bilen skulle överlämnas grät både farbrorn och tanten en skvätt när de skiljdes från deras ögonsten.

Andre ägaren fick inte njuta av bilen särskilt länge utan övertalades att släppa den till Sverige. Det lyckades, även om det inte var så lätt.

De Soton är i mycket bra bruksskick och har bara fått en omlackering för många år sedan. Troligtvis har också sofforna fått en ny klädsel – de ser misstänkt fina ut – men det har varit svårt att fastställa eftersom bilen enligt ”taggen” beställdes med en specialklädsel.

När första ägaren stegade in till återförsäljaren fick han slanta upp 2 958 dollar för sin nya Firedome. Sedan valde han options för ytterligare 1 257 dollar enligt köpekontraktet, så det var ingen snikutrustad De Soto som rullade ut från bilhallen.

Bilen har dubbelt avgassysten, kromade stenskottsskydd vid bakre hjulhusen, stora radion med dubbla antenner bak, styr- och bromsservo, extra stötfångarhorn fram, elsoffa, gröntonade rutor runt om, solskydd i grönt plexiglas, specialbeställd klädsel, dubbla strålkastare, TorqueFlite automatlåda och elegantare backspeglar.

-Backspeglarna har ”dubbla fötter” vilket antagligen är rätt ovanligt för dom hade jag kunnat sälja flera gånger om. Många som granskar bilen lite närmare ser det direkt, myser Jörgen som absolut inte har några planer på att göra sig av med dem.

Under de två åren som Jörgen ägt sin De Soto har den fungerat till belåtenhet, även när den fått dra en husvagn efter sig. Några saker har dock åtgärdats, kylaren och topparna på 341-motorn har renoverats. Vid det tillfället passade Jörgen på att snygga till motorutrymmet också. Dessutom har en ny golvmatta hittat in i kupén eftersom den gamla var totalt upptorkad.

-Vad som däremot saknas är originalmattan i bagaget med DeSoto-emblemet men den är inte lätt att hitta.

Trots att Jörgens De Soto är den mest tillverkade modellen bland -57:orna rullade bara 23 339 bilar ut på vägarna. Han rattar med andra ord en rätt ovanlig modell och nu står han inför ett svårt vägval. Antingen ska bilen renoveras till toppskick eller så ska han satsa på ytterligare en De Soto.

-Jag känner till en Adventurer som har stått många år på museum i USA och den ska visst vara till salu, berättar Jörgen.

Två bilar i mycket bra bruksskick eller en topprenoverad De Soto Firedome? Det är frågan. Vilket beslut Jörgen än tar så kommer han alltid att ha en milstolpe inom bilhistorien parkerad i sitt garage.

Av: Greger Lööf

Scroll to Top