155850.jpg

Artiklar

Nelly körde i Las Vegas.

Vi på redaktionen fick ett samtal för ett par veckor sedan. ”Hej, jag heter Nelly och jag ska åka till Las Vegas och köra dragracing”. När det visade sig att Nelly är 16 år och åker till USA för att hämta hem sin nyinköpta Camaro Z28 som hon ska ta hem och köra Bracket med, blev vi ännu mer nyfikna. Så här Gick det.

Redaktionen • 21 januari, 2010

Nelly heter Nygaard i efternamn och bor till vardags utanför Östersund tillsammans med en dragracingtokig familj. Hon började att köra dragracing 2004, 10 år ung och sedan dess har hennes karriär gått spikrakt. Här berättar hon själv:
-Sommaren 2004 började jag köra. Jag körde upp för licens på Sundsvall raceway och det gick riktigt bra, jag kommer fortfarande ihåg känslan av att sitta där i bilen och att få köra. Den är obeskrivlig. Min första tävling körde jag i Piteå, Midnight Sun internationals. Det gick bra för att vara min första tävling. Året där på fick vi möjligheten att vara med i ett Top Metanol Funny Car team som bestod utav två Funny Cars och två juniordragsters. Det var Martin Lundqvist som körde ena bilen och vi fick vår juniorbil lackad som hans Funny Car. Den andra var det Ulf Leanders som körde. Då fick jag chansen att köra i Finland, och Norge. Vi körde i det teamet säsongen 2005 och 2006.
Nelly fortsätter:
-2007 lackade vi om junioren i samma färger som vår pappas frontmotor dragster. Sedan har vi kört bilarna som ett team under de senaste tre säsongerna. 2008 så tog jag J15 licens vilket innebär att jag får köra vanlig bil, i gatubils klasserna. 2009 så körde jag två tävlingar med vår 1957 Chevrolet herrgårdsvagn i klassen Bracket. Den första tävlingen körde jag på hemmaplan i Österund. Optandsflygfält den 8-9 augusti, den tävlingen vann jag.

Nu har Nelly bestämt sig för att köra vidare i Bracket och därför inköptes en lämplig bil från USA.
-När vi ändå skulle över och hämta bilen så passar vi på att köra en tävling i Las Vegas.
Hur det går?
Nelly kommer själv att berätta här på Wheels hemsida dag för dag för hon har just kommit fram till Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Härlig utsikt från Lake Arrowhead.

Fredag 29:e februari
Hej!
Nu är vi i Usa, vi bor i bergen ovanför östra Los Angeles, det heter Lake Arrowhead och är ca 2000 meter över havet! Just nu är det 1,20m snö har med, men det smälter fort.
Idag har vi skruvat hela dagen med Camaron, fixat saker som behövdes göras innan tävlingen. Det har gått jättebra.
Imorgon så far vi till Vegas med Dave, läraren på skolan här, Rim High School och hans två elever. Han ska taävla med en annan Camaro dar.
Det är inte så mycket mera jag kan berätta. Men det kommer mer info efter helgen o tävlingen =)
//Nelly

Måndag 8:e februari

Hejsan!
Ursäkta att det har tagit lite tid att skicka ivag info om helgen, men har har det varit tidiga morgonar till sena nätter med att fara runt till olika ställen…
Det började med fredag, den dagen vi skulle fixa o packa ihop det sista och sen bege oss till Las Vegas! Vi klev upp vid sex-tiden på morgonen och for till skolan där bilen stod, där fixade vi lite av det sista med bilen o sen lastade vi. Det tog ganska lång tid för att det var två bilar som skulle med, så det blev mycket flyttande med pick up’s o trailers. Men tillslut så bar det ivag.
Efter ett antal timmars bilåkande genom öknen, med endast ett stopp för att käka var vi framme. Då åkte vi till banan, Las Vegas Motor Speedway ”The Strip” och kollade om depån var öppen för att ställa in bilarna, vilket den såklart inte var. Men då kom vi på att jag kanske skulle prova att köra i ett street legal/test ’n’ tune race som var där på kvällen. Det enda som behövdes var att bilen var registrerad (och det gjorde pappa förra året) och att den var ”standard” med vanliga mönstrade däck pa. Och de däcken hade vi tagit med som reserv så vi tog och lastade av Camaron o bytte däck på den på parkeringen utanfor..
Jag fick köra två repor, vilket var hur coolt som helst, att få köra i mörkret, nästan mitt i natten på strippen! Och det var så bra att få köra bilen innan tävlingen så jag fick lära känna den lite. För mig var ju det här första tävlingen med Camaron och min allra första tävling där jag gjort burnouter. Och med ny bil så tar det ett tag innan man vet hur man ska göra vid stage, och hur man ska starta mot granen och hur man ska burna.
Efter de två reporna, med ganska lång väntetid emellan så bar det av till hotellet for några timmars sömn…
På lördagen klev vi upp tidigt, köpte Burrito till frukost o sedan iväg till banan för att besiktiga. Jag anmälde mig till två klasser, Bracket one och Trophy. Sedan bar det av till upliningen direkt ur besiktingskön. Tyvärr sa missade vi första rundan i Bracket one så trophy blev första klassen jag körde i. Snacka om att det var nervöst! Jag kände hur adrenalinet pumpade och jag fokuserade hela tiden på att göra mitt bästa. Men första repan gick väl hyffsat, ovant med bilen och granen.
På tävlingen var det massor av olika klasser. Allt ifran Bracket till Pro klasser, som kan liknas vid våra Top Dorslammer. Det var rätt så tuffa bilar där. Och en altered klass hade de med Frontmotordragsters och gamla Funny Cars. Mina favoriter! Vädret där var ganska varmt, fast alla som var där tyckte att det var jättekallt och gick omkring i långbyxor och varma tröjor. Men jag tyckte att det var som Sveriges försommardagar, kallt på morgonen varmt frampa dagen men om det blåser blir det kallt fort, vilket det gjorde har..Men enligt mig var vädret perfekt.
Det som var jobbigast var all väntan mellan rundorna. Det fanns som ingenting att göra. Men mycket fick jag köra, fem repor totalt och det var ganska mycket för en hyffsat stor tävling med många bilar.

Pa söndagen gick det ganska bra. På morgonen fick vi köra en kval-runda i varje klass. Sen började elimineringarna…Först ut var Bracket one och jag rodlycktade med 0.002.. Men dial in tiden vi hade satt var 16,68 och jag korde 16.680! Precis på tiden. Och här i Usa har dom ett system som kallas ”Buy Back’s” och med det så får man köpa tillbaka sig i stegen for 20$, vilket vi gjorde. I trophy vann jag första rundan.
I andra rundan i Bracket-one blev jag omkörd av en 8 sek dragster precis innan mål! Och i andra rundan i trophy fick vi stå i upliningen i nästan två timmar för det blev tre saneringar på raken. Då, när det var min tur att köra var bilen för kall och poffade till i starten, så jag blev omkörd precis innan mål där med. Tyvärr..
Nu står bilen i närheten av Long beach på shippingen och är snart på väg hem till Sverige. Där hamnade den i måndags direkt efter vi kom hem.
Denna helgen har varit hur rolig som helst, jag är nöjd över mina prestaioner för att vara den första tävlingen med Camaron. Den har öppnat många nya dörrar och jag har lärt mig mycket. Det är en erfarenhet jag kommer ha med mig livet ut och ett minne for livet.

Från Nelly

Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas.

Camaron får en sista genomgång innan det är dags att transportera den till tävlingen i Las Vegas

Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas.

Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas. Nelly körde i Las Vegas.

Rulla till toppen