470878.jpg
Årets Rod 2011
Nu är det dags igen! Vem kommer att få det prestigefyllda priset i år?
Rösningen är nu avslutad och vinnaren kommer att koras i samband med vår kryssning Wheels Nat´s Winter den 9 februari.
1. Nostalgeek
Det var kärlek vid första ögonkastet som fick Tone Nielson att köpa den här –36 Plymouth Deliveryn. Då var det i det närmaste bara en tom kaross. Det satt en renoverad originalframvagn på plats vid köpet och den Opel Commodore bakaxeln som satt provisoriskt monterad fick ett renoverat bladfjäderpaket och panhard stag. Motorn, en Chevy 307 cui, som följde med vid köpet renoverades och i samma veva monterades en äldre 4.71 kompressor som toppas av Edelbrock 600 förgasare. Växellådan är en TH700 automat vilken ger bra varvtal vid långkörning tack vare overdrive.
Läs mer om Tones Delivery i nummer 8-2011
foto Erik Stigsson
2. Early Cobra
Sven Sandberg från Tyresö bygger bilar som inte liknar någon annans. Hans –27 T-Ford roadster har ett fantasifullt 60-tals stuk. Bygget som pågått i 33! år började med en grill från en –56 Studebaker som Sven bestämde sig för att vända upp och ned. En ”Karl-Ola-kaross” i glasfiber inhandlades och så även mo-torn, en Ford 4,6 liters 32-ventilare avsedd för Lincoln. Lådan fick bli en femväxlad manuell. Bakaxel och bakbromsar kommer från Jaguar och fram sitter det Mustangbromsar med ventilerade skivor. Vindrutan är specialbeställd från ett företag i Finland. Och till nästa sommar kommer Sven och hans Maud att göra sin traditionsenliga resa med T-Forden till sin lilla favoritstrand i Monaco.
Läs mer om Svens Early Cobra i nummer 8-2011
foto Siwer Ohlsson
3. Madsens roadster
Grunden till Jens Madstens –32:a roadster är en Brookvillekaross som byggts ihop till rullande chassi komplett med drivlina – en splitt ny ZZ4, TH350 automat, nio tums Ford bakaxel och framtill en stel fyra tums droppad framaxel med hairpins. Bilen skeppades hem till Dalarna 2008 och en riktig killer växte fram bit för bit vartefter läckra detaljer monterades. Jens är bland annat mycket nöjd med den helpolerade rostfria tanken från Tanks i Kalifornen, sina rostfria bockhorn-headers av en typ som man oftast brukar se på Corvetter, instrumentpanelen som är en replika av Auburn och den ribbade Mooneyes-kåpan på kardanklumpen.
Läs mer om Jens och hans –32 roadster i nummer 11-2011
foto Siwer Ohlsson
4. Imperialrodden
2006 fick Micke Åstrand från Finspång nys om denna –36 Imperial som en gång i tiden körde officerare. Bilen stod och väntade på rostdöden när vår byggare klev in i handlingen. Numera är den uppdaterad med modern teknologi med en delad Mustang framvagn, skivbromsar runtom och en airride luftfjädring. Bakaxeln är faktiskt lånad från en Volvo 740. Under huven huserar en LS1 Corvette-motor från 2002 med tillhörande automatlåda. Rattstången, med ratt från DeSoto, har modifierats av Micke själv för att lira med automaten. För att få den rätta informationen från den moderna motorn fick bilen en instrumentpanel från Daytona Digital. Cabställningens trädetaljer var ett minne blott men Micke som är utbildad till möbelsnickare formade nya i askträ. Lacken är Saabs originalfärg Silver Green Mirra och i övrigt har Micke hängt på så mycket extrautrustning som möjligt typ gangsterkeps, paraplyställ och liknande i bästa Cherry Bomb-tradition.
Läs mer om Mickes Imperial i nummer 11-2011
foto Siwer Ohlsson
5. Hulken
Nisse Holmberg från Lit utanför Östersund köpte den här –38 Chevan 2008. Då var i stort sett allt plåtjobb fixat och karossen lackad i primer. Med i köpet följde en framvagn som är baserad på Volvodelar och Volvos geometri. Den sattes på plats och bak monterades en tiobultad GM-axel som sitter upphängd i egen fyrlänk och justerbara coil over dämpare. Motorn är en Chevy smallblock på 383 cui. Förutom stroker kitet invändigt sitter det ett Edelbrock insug med en 650 förgasare av samma fabrikat på motorn. Bakom motorn valde Nisse att montera en preppad TH400 automat.
Läs mer om Nisses Cheva i nummer 12-2011.
foto Erik Stigsson
6. Skånsk kupa
Till våren är det tre år sedan Kent Olsson från Malmö köpte sin –30 A-Ford kupé. Många av greppen på det här bygget är klassiska samtidigt som det finns en personlig stil. Karossen är taksänkt fem tum och trots att det inte ser ut så vilar den på originalramen. Förutom traditionell boxning har ramen förstärkts på utsidan med stilfulla –32 Ford ramskenor. De har svetsats ihop med originalramen och modifierats för att följa karossens form. Om vi fortsätter med det mekaniska så återfinns en fyra tum droppad Super Bell-axel fram. Med –39 spindlar passar sköldarna för hydrauliska bromsar som monterats tillsammans med Buick aluminiumtrummor. Axeln är upphängd i hairpin-stag och styrningen med draglink är kopplad till en Vegasnäcka monterad på sidan. Fords åttatums bakaxel från mitten av 60-talet är uppbyggd med kraftigare Currie drivaxlar och 4,11:1 utväxling. Bakaxeln ger också intryck av att sitta med hairpin stag. De är dock ledade i båda ändar och tillsammans med tvärställda övre stag bildas en K-länk upphängning. Drivlinan består av en lätt trimmad Cheva 350 kopplad till en manuell femväxlad T5 från Borg Warner.
Läs mer om Kent och hans A-Ford i nummer 12-2011.
foto Siwer Ohlsson
7. Carlestigs senaste
Jörgen Carlestig från trakterna omkring Borås är knappast okänd bland bil- och hojbyggarna. Han har ett drygt dussin amerikanska järn på två och fyra hjul på sin meritlista (samt ett par Cal-Look folkabubblor) och 2004 vann han Wheels vandringspris för Årets Vackraste Rod med sin ”Carlestig Kid”. Det senaste bygget är baserat på en svensksåld fyrdörrars Ford –36:a som skrotades på 60-talet, återuppstod omkring 1975 och köptes från Skåne av Jörgen 2007. Den har fått en –36 replikakaross i glasfiber från Deuce Customs i Australien. Stilen beskriver Mr Carlestig själv som sent 40-talsstuk, så som roddarna såg ut som byggdes efter andra världskriget. Drivkälla är en 1946 ”shortblock” sidventilare, renoverad av H&H Flatheads i Los Angeles, kopplad till en Ford C4 automat från Mustang. Bilen ska köras ännu en sommar, för att sedan säljas nästa höst till förmån för nya projekt som redan är på väg hem från USA.
Läs mer om Jörgen och hans Ford i nummer 1-2012
foto Siwer Ohlsson
8. Ny tapping
Den här –32:a Ford coupen byggdes ursprungligen under början av 80-talet av Björn Åström från Luleå. Efter mer än tio år i malpåse satte Björn igång med en total ombyggnation av bilen där bland annat taket höjdes 45 mm på glasfiberkarossen. Karossen är ursprungligen tillverkad i England men numera omgjord på flera punkter. Ramen och den stela droppade framaxeln är made in Luleå och bak sitter en åtta tums Ford axel upphängd i fyrlänk. En gammal 283 cui Chevy V-åtta har försetts med ett nytt sixpack insug och diverse kromgodis. Bakom motorn hittar vi en TH350 automat. Det finns flera klart personliga lösningar på bygget som dragning av avgassystem, utformning av instrumentpanel med mera.
Läs mer om Björns –32:a i nummer 1-2012.
foto Erik Stigsson
9. A la Rolling Bones
Ulf Kajgård från Bjursås var från början dragracer men sadlade om till rodder. Han fick tag på ett original –32 chassi och investerade sedan i en Brookville plåtkaross. Med en femväxlad låda bakom sidventils V-åttan fick han kapa och göra om originalkrysset. Innan dess hade Ulf också dragit ihop ramen fram och kortat den vid främre tvärbalken. En original I-beam axel hängdes upp med ett delat V-stag. Bakaxeln, –36 Ford, har fått en Winters Quick-Change klump med 3,48/4,11:1 utväxling. Ett panhardstag håller bakaxeln på plats i sidled och en T-Ford fjäder är monterad för att passa med A-Ford bakbalken. Ulf hade en fransk Ford/Simca sidventils V-åtta i garaget vilken togs isär. Blocket borrades .030 och fyrtums vevaxeln polerades innan motorn plockades ihop med nya lager och ringar. Shortblocket behölls i originalskick, förutom att det utvändigt modifierades för att mer likna original Ford-blocket. Karossen lackades i Washington Blue och ramen i svart.
foto Bo Bertilsson