155848.jpg
GENE WINFIELD & LARRY WATSONS OPEN HOUSE.
Det var andra året man körde sitt evenemang och återigen var det succé med massor av folk och kul bilar på plats.
Oktober i Kalifornien är ofta fortfarande sommarvärme, speciellt om man ska ut i Mojave öknen där Winfield har sin shop. Det är en två-timmars resa från södra delen av Los Angeles ut till Mojave, om trafiken flyter på bra på motorvägen. Vi stack hemifrån strax efter att solen gick upp, vilket gjorde att vi slapp det mesta av trafikproblemen och var på plats innan det började bli hett. Man svänger av motorvägen några kilometer innan man kommer till Winfields och där stod det en skylt med ”Car Show”. Det visade sig att en lokal klubb hade ordnat ett möte i en park, antagligen ovetande om Winfields evenemang. Open House evenemangets succé` sprider sig fort i rod&custom kretsar vilket gör att fler kommer och det i sin tur gör att det kan bli parkeringsproblem utanför Winfield shoppen, vilket var ytterligare en tanke för att komma på plats tidigt. En gammal genomfarts led går förbi Winfields shop och parkeringen är i det utplanade diket längs vägen. Winfield hade räknat med mer bilar och rensat en del av sin skrotgård bakom shoppen för att ha mer utrymme för de rods & customs som rullade in igenom grinden. Fler och fler kändisar i branschen kommer också till den här träffen, vilket Gene Winfield tog reda på med att skapa en auktion av mindre konstverk gjorda av pin-stripers och andra målare. George Barris, Art Himsl, Robert Williams, Bill Hines, Brad Masterson, “Bones” Noteboom och “Blackie” Gejeian var några av kändisarna vi träffade på. Närmare 20 stycken pin stripers var också på plats och folk kunde se när man gjorde sina randade tavlor och annat. Några av skapelserna gick för över 3,000 dollar, vilket var imponerande och pengarna gick sedan till välgörande ändamål. Winfields shop är verkligen ”Chopped Mercury Headquarters” och nu hade han fyra stycken man jobbade på parkerade utanför shoppen, plus några stycken under tak, en i lackboxen osv.. Han har dessutom alltid ett gäng egna grejjer på gång och bland annat hittade vi ett par Clone-projekt i verkstan av tidigare utställningsbilar han byggde på 60-talet, som ”Solar Scene” Mercuryn, vilken är en av hans mest kända. Dessutom kom det ett antal färdiga choppade Mercurys inrullande igenom grinden när folk började anlända, många av dessa hade Winfield jobbat på, lackat osv. Hela förmiddan rullade det in modifierade bilar och snabbt fylldes gården framför shoppen upp, vilket gjorde att resten fick parkera bakom byggnaderna där man rensat en del för att ge plats. En av Winfields hjälpredor sa ”till nästa år får vi säkert rensa hela skrotområdet” då svarade den andre ”då får vi nog börja i morgon..”
Av: Bo Bertilsson