Låd-byte

Professorn

Låd-byte

Fråga Hej, detta är egentligen en riktig amatörfråga… Lite fel att ställa till Professorn kanske men jag vet inte vart jag skall vända mej. Jag

Redaktionen • 25 oktober, 2004

Fråga

Hej, detta är egentligen en riktig amatörfråga… Lite fel att ställa till Professorn kanske men jag vet inte vart jag skall vända mej.

Jag har funderat på att köpa en tidig mustang, en fastback från 65-68 står överst på önskelistan, men de flesta är automat och jag föredrar starkt manuell. Trots att jag är en riktig stadsråtta utan några som helst tekniska kunskaper så har jag (inte minst genom flitig wheels-läsning) förstått att ett byte av låda från automat till manuell i min drömbil egentligen inte skall vara någon djupgående, kritisk, operation. Det jag undrar vilket alltså är min fråga är vad, ifall, man måste bygga om (tex i form av förstörkningar osv.) för ett sådant låd-byte. Jag undrar också lite över vilka lådor som är lämpliga samt firmor som kan tänkas utföra bytet då jag inte har tillg¨ång till varken verktyg eller meckplats.

Inlämnat hos firma, ungefär var ligger prisbilden för bytet färdigt om bilen i grundutförande är i bra skick?

Mycket tacksam för svar!

/ Elias

Svar

Mest uppenbart är förstås behovet av en kopplingspedal men ett seriöst byte från automat till manuell växellåda kräver en del utrustning. Inledningsvis kan man ringa runt bland våra annonser som handlar med begagnade bildelar. Vad som behövs är växellåda med transmissionskåpa och koppling, kopplingspedal med nödvändigt länkage, växelspak med sitt länkage och några enklare anslutning till motorn för full funktion. Eventuellt behöver även rattstången bytas för att få allt rätt. När du fått pejl på det priset kan det vara aktuellt med en montör.

Ett medlemskap i Classic Mustang Club Sweden skulle antagligen ge mer uttömmande svar. Deras hemsid är www.mustangclubsweden.com eller telefonnumren vardagskvällar 08-7764429 eller 0413-61965 (helgfria måndagar).

/ Fråga Professorn

Scroll to Top