Camaro Gen:3 (82-)
Camaro Gen:3 (82-)
Fråga Hej,Jag funderar på att bygga en gen:3 Camaro med följande (besiktad):Stabil underdel (4bult), modernt insprutningssystem, bearbetade alutoppar, modifierad th350 låda + lämplig hållbar bakaxel
Fråga
Hej,Jag funderar på att bygga en gen:3 Camaro med följande (besiktad):Stabil underdel (4bult), modernt insprutningssystem, bearbetade alutoppar, modifierad th350 låda + lämplig hållbar bakaxel (lustgas). Denna operation landar väl på ca;100 000:- skulle jag tro, därför min fråga (tänker totalekonomi); när ändå hela drivlinan skall bytas, kan jag bygga på en bil med V6 (2,8-3,8) och få den besiktad? Dessa bilar ger man i princip bort, spelar det någon roll om bilen importeras från Tyskland? Ej rädd för jobb med bromsar fästen etc. MEN Krävs ”omöjliga intyg? Tackar på förhand
/ SMN
Svar
Tyvärr är inget svart och vitt i besiktningens värld, det som går för den ena behöver nödvändigtvis inte fungera för nästa. Alltså kan du inte få några garantier. Min erfarenhet är dock att i princip allt går att besiktiga med en realistisk attityd och envishet.
Traditionellt har vi ofta börjat bygga om och trimma exklusiva prestandamodeller när vi kanske lika gärna kunde börjat på på en billigare snikversion. Din tanke är helt rätt men om en import är värt besväret kan jag inte svara på.
Det du skissar på, utbytt motor/växellåda/bakaxel kvalificerar bygget till begreppet ombyggt fordon så idag skall en besiktning också göras av SFRO. Det här kommer antagligen att underlätta men samtidigt är det en fördyring. Du kanske kan gå in på SFRO:s hemsida www.sfro.com, leta reda på en besiktningsman i din närhet och prata vidare med honom.
/ Fråga Professorn