Mer V-rodframvagn
Mer V-rodframvagn
Fråga Hej igen, bäste Professor! Först vill jag tacka för svaret på min fråga om V-roddens framvagn. Efter mycket huvudbry har jag nu iallafall lyckats
Fråga
Hej igen, bäste Professor!
Först vill jag tacka för svaret på min fråga om V-roddens framvagn. Efter mycket huvudbry har jag nu iallafall lyckats räkna ut att, med optimal placering av momentstag och fjäderarm av angivna längder (80 resp 15 cm), monterade med givet avstånd på framaxeln (9 cm) och med en maximal nedfjädring på 8 cm, ger det en maximal vridning av axeln på 2,1 grader (vilket sker vid ungefär halv nedfjädring). (Om ritningen faktiskt visar den optimala placeringen har jag dock ännu inte verifierat, och jag vet ju heller inte vilken maximal nedfjädring man räknat med.)
En 3-länk med samma längd som momentstaget (80 cm) skulle ha gett ett maximal vridning på 5,7 grader, d.v.s. nästan tre gånger så mycket! Så nu är jag överbevisad om att konstruktionen är bättre än en trelänk. 🙂
Men en symmetrisk fyrlänk hade förståss gett 0 graders vridning…
Så nu har jag en fråga om beräkning av torsionsfjädern.
Med en given fjäder kan hjulupphängningens styvhet regleras dels med fjäderarmens längd, dels genom kortning av fjädern. När det gäller fjäderarmens längd är ju styvheten omvänt proportionell mot längden (halv längd = dubbelt så styv) och man kan sålunda få fram en längd baserad på nya bilens axelbelastning, donatorbilens (folkans) axelbelastning (delat på två, eftersom man bara använder ena fjäderpaketet) och längden på donatorbilens original fjäderarm. I tillägg kan man alltså korta fjädern (som gjordes i artikeln).
Min fråga blir sålunda:
Hur beräknar man styvhet i en torsionsfjäder när den kortas? Hur förhåller sej den ökade styvheten till nedkortningen? Är den också proportionell, så att en hälften så lång fjäder är dubbelt så styv?
Vid ritbordet,
/Jacob Munkhammar (siffernisse)
Svar
Det här var spännande Jacob. Man kan säkert räkna på detta men det är bortom mitt kunnande.I min värld handlar det mer om att prova sig fram.
/ Fråga Professorn