Vätskefrågor

Professorn

Vätskefrågor

Fråga Tidigare fanns kylarglykol i form av etylenglykol som dock var giftig. Nu finns även miljövänligare propylenglykol där man på förpackningen kan läsa att kylarvätskan

Redaktionen • 26 april, 2005

Fråga

Tidigare fanns kylarglykol i form av etylenglykol som dock var giftig. Nu finns även miljövänligare propylenglykol där man på förpackningen kan läsa att kylarvätskan ska bytas efter 2 år. Vad bör man använda till en äldre motor?

Samt även en fråga om motorolja till äldre motor. Är det tillrådigt att använda modern helsyntetisk olja till en relativt nyrenoverad motor, eller halvsyntet eller fortsätta med mineralolja? Hur ska man se på detta?

/ suprim

Svar

Vad jag hört har ingen haft några problem glykol och äldre bilar. Det viktigaste är att vid ett byte av kylarvätska eller efter en motorrenovering göra rent så gott det går. I äldre motorer har det genom åren samlats en hel del rostavlagringar i botten av kylmantel.

Några har haft problem med syntetisk olja och äldre motorer. Givetvis vill alla ha det bästa i hobbybilen men även dagens billigaste oljor uppfyller normer som vida överskrider vad som gällde förr. För att slippa eventuella problem med syntetiska oljer använder jag den valiga.

/ Fråga Professorn

Scroll to Top