Buick rak 8

Professorn

Buick rak 8

Fråga Hej Har en Buick 49 cab med rak 8 och Dynaflow. Vill få lite bättre komfort men vill behålla motor. Har tänkt byta låda

Redaktionen • 7 juni, 2005

Fråga

Hej

Har en Buick 49 cab med rak 8 och Dynaflow. Vill få lite bättre komfort men vill behålla motor. Har tänkt byta låda och bakaxel, drar mkt soppa och varvar för mkt tycker jag. Har du förslag?

Mvh

Håkan

/ kilen

Svar

Du sa inget närmare om modell men om vi talar allmänt om en Super Serie 60 är utväxlingsförhållandet i bakaxeln straxt under 4,50:1 (Roadmaster 4,10). Det här passade dåtidens väger med en tänkt marschfart på kanske 80-90 kmh. Idag kör vi gärna 100 och då varvar det mycket och slukar bensin. Med moderna, lägre däck, exempelvis 215/75-15 istället för original 7.60-15, försämras utväxlingsförhållandet ytterligare.

Från slutet av 50-talet låg utväxlingsförhållandet kring 3,00 till 3,50 och i slutet av 70-talet förekom i vissa fall under 2,50:1. Mitt första steg skulle bli att byta bakaxel till någonting runt 2,50 till 3,00. Dynaflow automaten har rykte om sig att vara seg och bränsleslukande, speciellt det tidiga utförandet som du har. Tyvärr känner jag inte till om någon modern automat passar direkt på motorn, annars krävs en adapter. Hur som helst känns byte av både växellåda och bakaxel aktuellt och då tillkommer även en ny kardan med tanke på Buicks lite åldriga lösning på kraftöverföring med ”torgue tube”.

/ Fråga Professorn

Scroll to Top