215 Alu/V8 som stått länge.

Professorn

215 Alu/V8 som stått länge.

Fråga Hejsan,o gått nytt år! Jag fick med ett renoverat drivpaket (Buick 215 Alu-V8 med en gammal orginal turbo! och automat låda) när jag köpte …

215 Alu/V8 som stått länge.

Redaktionen • 1 januari, 2006

Fråga

Hejsan,o gått nytt år!

Jag fick med ett renoverat drivpaket (Buick 215 Alu-V8 med en gammal orginal turbo! och automat låda)

när jag köpte en Olds Cutlass 63:a för några år sen.

Motorn och lådan hade stått orörd i minst tio år efter renoveringen när jag tog över som ägare på bilen.

Har sålt Oldsen men har drivpaketet kvar och hade tänkt få i gångèt men det går inte att dra runt motorn och min fråga lyder:

Finns det nått säkert och skonsamt sätt att få loss kolvarna på?

(Jag antar att trots att motorn har stått i varmgarage under alla dom här åren så har ringarna ändå lyckats rosta fast i dom honade/ny- borrade cylinder väggarna)

kan det finnas en risk att vevlager o sånt kan ha rostat fast också?

Jag menar,om jag nu skulle lyckas få loss kolvarna så kanske det inte är nån bra ide att starta upp motorn över huvudtaget utan att riva isär och kolla upp allting.

(vilket jag gärna vill slippa)

Jag vet inte vad som egentligen är gjort vid renoveringen,men jag gissar att man bara har bytt lager o ringar.

Han som gjorde jobbet va tydligen nån som va duktig på det här enligt förra ägarn och allting ser snyggt och propert ut så jag har inga tvivel om den saken iallafall.

Har du några tips/förslag så skulle det va väldigt ”najs”

tack på förhand o vänliga hälsningar Micke.P

/ Gonzo

Svar

Förslagsvis skulle jag börja med att försöka fastställa varför motorn inte går runt. Ett första steg kan vara att lyfta på tråg och ventilkåpor. En motor som står i varmgarage ska inte rosta ihop men kan ”becka ihop” när gamla smörjmedel torkar. Om det senare gäller så ta ur stiften och häll i en skvätt fotogen som får verka. Man får tippa motorn och ta en sida i taget. Det kan vara värt att prova med rostlösningsolja men finns tecken på mycket rost bör motorn tas isär. Tänk på att för mycket våld kan böja vevstakar och kröka stötstänger.

/ Professorn

Rulla till toppen