Skador på kamaxel

Professorn

Skador på kamaxel

Fråga Morsning! Jag skulle byta lyftare på min Cadillac-69 (472, givetvis), och kollade kamaxeln genom lyftarlägena. Flera av loberna hade vad jag bedömer som rostskador.

Redaktionen • 8 mars, 2008

Fråga

Morsning!

Jag skulle byta lyftare på min Cadillac-69 (472, givetvis), och kollade kamaxeln genom lyftarlägena.

Flera av loberna hade vad jag bedömer som rostskador.

Porigt och gropigt. Inte på själva lobspetsen, den var blank och fin, utan i samtliga fall var det den bakersta tredjedelen (ungefär) av de raka flata ytorna, om du förstår vad jag menar. Mellan stora radien i botten och lobspetsen.

Det här kan inte vara något hastigt påkommet, utan har säkert pågått sakteligen ett tag.

Lustigt nog var ingen av lyftarna påverkade i bottnen, utan släta och fina.

Frågan: Är det en vanlig typ av skada, samt är det nödvändigt att byta axeln genast? Bilen går bra, och som sagt; Lobspetsarna är OK, och man ser ju ingen påverkan under lyftarna.

/ 350lt1

Svar

Är fullt lyft kvar på alla nockar finns ingen anledning till byte av kamaxel, speciellt som lyftarna ser bra ut. Mindre rostskador kan bero på att motorn stått länge.

/ Professorn

Scroll to Top