Ventiltätning

Professorn

Ventiltätning

Fråga Hej funderar på att byta ventiltätningar på mina edelbrock big block rpm toppar har hört att man sätter en adapter med tryckluft i tändstiftshålet

Redaktionen • 12 mars, 2008

Fråga

Hej funderar på att byta ventiltätningar på mina edelbrock big block rpm toppar har hört att man sätter en adapter med tryckluft i tändstiftshålet för att hindra att ventilen inte faller ner stämmer det ? undra verkligen om det är så lätt att byta som vissa säjer.jag behöver lite tips om ämnet innan jag vågar mej på ett sånt jobb. tack på förhand lars.

Lars

Svar

Kan du svetsa eller hårdlöda så ta ut porslinet ur ett gammalt tändstift och sätt fast en anslutning för tryckluft. Vidare behöver du en hävstång (kan tillverkas, finns också att köpa) som sätts på vipparmsbulten för att tvinga ner ventilfjäderbrickan och öppna knastren. Det är viktigt att ”slaglängden” på verktyget räcker till för att helt avlasta fjädern. Innan man bryter ner fjädern, knacka försiktigt på ventilfjäderbrickan för den har en tendens att suga fast i knastret. Det är viktigt att kolven i den aktuella cylindern är i övre dödläget, annars kan motor snurra runt. Då är man även säker på att inte tappa en ventil. Ett alternativ till tryckluft är ett mjukt nylonrep som matas ner i tändstifthålet och fyller upp så ventilerna blir låsta.

Scroll to Top