Ford 289 ventilfjädrar

Professorn

Ford 289 ventilfjädrar

Fråga Jag har problem med min motor det är en Ford 289 som sitter i en Mustang FB 65:a. Bultarna till vipparmarna går av. Jag

Redaktionen • 15 mars, 2008

Fråga

Jag har problem med min motor det är en Ford 289 som sitter i en Mustang FB 65:a. Bultarna till vipparmarna går av. Jag har ersatt originalbultarna som var ipressade med nya som gängats i. Jag tror att ventilfjädrarna är för hårda. Tidigare ägaren har haft isär motorn. Det är dubbla fjädrar som är så hårda att det inte går att trycka ihop för hand. Motorn går tungt runt när man vevar för hand och alla vippar är monterade. Kamkedjan har bara gått i ca 3 timmar men är redan slack. Vad tror du??

/ hugge

Svar

Allt tyder på för hårda ventilfjädrar, eller hur? Optimalt är naturligtvis så mjuka ventilfjädrar som möjligt i förhållande till behovet. Det minimerar slitage och friktionsförluster. Byter man kamaxel ingår ibland ventilfjädrar alternativt rekommenderat ventilfjädertryck (sätestryck respektive tryck vid fullt öppen ventil).

/ Professorn

Rulla till toppen