Bakaxelbyte

Professorn

Bakaxelbyte

Fråga Hej. Jag har en cheva 54:a som jag har funderingar på att sätta i en V-åtta och automat i. Jag tänkte höra om du …

Bakaxelbyte

Redaktionen • 8 maj, 2008

Fråga

Hej.

Jag har en cheva 54:a som jag har funderingar på att sätta i en V-åtta och automat i. Jag tänkte höra om du vet vad man bör tänka på och vad det är som måste göras. Det är rörkardan på den, måste man byta hela bakaxeln på den eftersom den sitter fast där eller kan man ha kvar det? Sen tänkte jag höra vad man ska satsa på för motor.

Tack för en bra sida.

Danne

Svar

Torque tube bakaxlar som har ett rör kring kardanaxeln ledat enbart vid växellådan är en ganska tung konstruktion som Chevrolet övergav 1954 (Ford 1948). Med modernare motor/växellåda byter de flesta bakaxel mot en av konventionell typ. De gamla bladfjädrarna är dimensionerade för att bära bilens vikt så det gäller bara att anpassa en ny bakaxels fjäderfästen och fixa en kardan av rätt längd. Det här har gjort många gånger och illustrerades exempelvis i vårt projekt Fleetline del 1 i nummer åtta 2003. Dock ska man vara medveten om att den gamla konstruktionen även var ett momentstag. Med större effekter kan en modern bakaxeln börja vrida sig i bladfjädrarna och då behövs någon form av momentstag.

När det gäller motor är väl någon form av Cheva smallblock det logiska och en 350 det vanligast.

Rulla till toppen