Besiktiga som ombyggt

Professorn

Besiktiga som ombyggt

Fråga Hej Olof. Har en fråga som ansluter en del till en föregående som du svarat på. Det var 2008-05-08 Bakaxelbyte. Det var en som

Redaktionen • 9 juni, 2008

Fråga

Hej Olof.

Har en fråga som ansluter en del till en föregående som du svarat på. Det var 2008-05-08 Bakaxelbyte. Det var en som tänkte byta till V8 o aut. i en cheva -54 Så långt allt väl, så även bakaxelbytet för att få en ”vanlig” kardan. MEN! Motorbytet? Du rekomenderade cheva sb. förslagsvis en 350. Inga konstigheter egentligen. MEN, hur är det tänkt att besikta med den kombinationen?

Har själv en Cheva -56 som haft sexa och manuellt. Den bilen är ju i alla fall byggd för v8 men verkar vara helt omöjlig att få godkänd med en 350 motor och 700 automat. Max 265 säger bilprovningen. Inte ens en 145 hk. 305 accepteras i Cheva -56:an. Vad är det jag har missat här? Hur får man en -54 som aldrig funnits med v8 godkänd? Är det som ombyggt fordon, men då verkar dom ju kräva mera ombyggnad av bilen för att det ska accepteras.

Mats

Svar

Det är skillnad på folk och folk! Skämt åsido, det handlar givetvis om att besiktiga som ombyggt fordon. Sedan tidigt 80-tal har vi i sammanhanget haft tre nivåer, amatörbyggt, ombyggt och ett enkelt motorbyte. Du vill göra ett motorbyte och då faller den nitiska besiktningsmannen tillbaka på Bilprovningens egen dokumentation.

Ombyggt betyder definitionsmässigt att du förutom motor och växellåda även byter en eller båda axlarna. Förslagsvis uppdaterar med skivbromsar fram. Sedan får du också ta kostnaden för en SFRO förbesiktning.

Scroll to Top