Kromning försvagar

Professorn

Kromning försvagar

Fråga Bäste Professor, Kromade framvagnsdelar är vanligt i amerikanska rodtidskrifter,speciellt på showroddar, vilket är förståeligt. Samtidigt har man läst en del varningar angående materialförsvagningar i

Redaktionen • 14 augusti, 2008

Fråga

Bäste Professor,

Kromade framvagnsdelar är vanligt i amerikanska rodtidskrifter,speciellt på showroddar, vilket är förståeligt. Samtidigt har man läst en del varningar angående materialförsvagningar i samband med kromförfarandet.

Hur ligger det egentligen till med detta? Själv har jag införskaffat en Jaguarframvagn där a-armar spindlar och skivor ska monteras på egentillverkad brygga/balk. A-armar och spindlar skulle se betydligt trevligare ut efter ett krombad. Vad anser om detta?

Bertil Jönsson

Svar

Det handlar om så kallade vätesprickor. Vissa källor talar om en värmebehandling efter kromning för att minimera problemet. Ingen sysslar dock med det var jag vet. Även förzinkning ger problem med vätesprickor. I sammanhanget törs man kanske påstå att kromade A-armar inte är något problem. Spindlar är smidesgods som inte bör kromas men samtidigt är de ofta grovt tilltagna. Bland dem vi frågade har ingen hört talas om brustna spindlar. Härdat stål som fjädrar är en annan sak. Det finns erfarenheter både av brustna fjädrar och kanske framförallt av utmattning, bilen sjunker ihop med tiden. Å andra sidan har vi sett i hojvärlden att fjäderdetaljer kromas och där verkar få ha problem.

Scroll to Top