Import och ombyggt
Import och ombyggt
Fråga Jag har precis importerat en Chevrolet pickup från 1949. Eller en bekant till mig har hjälpt mig med det snarare. Jag har tänkt byta
Fråga
Jag har precis importerat en Chevrolet pickup från 1949. Eller en bekant till mig har hjälpt mig med det snarare. Jag har tänkt byta motor/växellåda, framvagn, bakaxel och ha luftfjädring runt om. ”Problemet” är nu om jag kan börja bygga om bilen direkt. Eller om jag måste besiktiga den först? Känns drygt att kosta på bromsar och så vidare för att sedan slänga allt och ersätta med nytt.
Först tänkte jag få bilen besiktigad i orginalskick för att få en besiktningsbefriad kärra. Men problemet kvarstår om man vill kunna försäkra bilen. Man vill ju gärna ha bilen reggad med den NYA drivlinan, för skulle man smälla med bilen får man inte ut en spänn om det framkommer att det sitter annan motor med mera i den, även om den skulle va besiktningsbefriad. Men frågan är ju om man får/vågar bygga om bilen redan från början och få den som ombyggt fordon? Går det? Eller blir det blankt NEJ i besiktningshallen när det väl är dags?
Hur ska man göra? Hur brukar hottrodders göra? Jag är otroligt tacksam för svar, jag har verkligen ingen annan erfaren att fråga.
Martin
Svar
Besiktning är sällan ett kristallklart spörsmål. Många går den omständliga vägen, fixar till det nödvändigaste, besiktigar, bygger om och gör en ny besiktning som ombyggt fordon. Så är det väl tänkt att fungera. Andra lyckas ta genvägar och får igenom bilen direkt efter ombyggnad men lita inte på att du fixar det bara för att ”Kalle fick ju igenom”. Det förekommer även oseriösa varianter med identitetsbyte och annat.
/Professorn